السيميولوجيا في الأدب المسرحي مسرحية (إرهاب) لصفاء فتحي أنموذجًا تطبيقيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علوم المسرح - کلية الآداب - جامعة المنيا -

المستخلص

مستخلص البحث باللغة العربية:
يعنى هذا البحث بتحديد جدوى المنهجية السيميولوجية في قراءة الأدب المسرحي، وفى الطريق إلى هذه الغاية البحثية عرضت الباحثة لخلافات المنظرين حول حقيقة الخلاف في فن المسرح بين النص الورقي و الآداء المسرحي، ثم ناقشت الباحثة خلافات النقاد حول أحقية النص الورقي بالمنهجية السيميولوجية بجانب استحقاقات الأداء المسرحي بالمنهجية السيميولوجية، بعد أن بالغ البعض فى ضرورة قصرها على الأداء التمثيلي .
ثم انتقلت الباحثة إلى أنموذج تحليلي تطبيقي؛ لإثبات فوائد تطبيق منهجية سيميولوجية ما بعد البنيوية على النص المسرحي الورقي المقروء . واستعانت الباحثة بمسرحية (إرهاب) للکاتبة (صفاء فتحي) . وقد تناولت في تحليل المسرحية:- عتبات النص / سيميولوجية النص المصاحب / سيميولوجية العناصر البنائية، ومن خلال هذا التحليل بمنهجية سيميولوجيا ما بعد البنيوية استطاعت الباحثة التوصل إلى العديد من النتائج العلمية منها: أن سيميولوجية ما بعد البنيوية تفعل دور المتلقي وتمنحه المشارکة في استکمال الإبداع، وتمنحه متعتى الفن الروائي والفن المسرحي معا، وذلک بتخصيب مخيلته بالغلاف السيميولوجي الذي يساعده على التأويل واکتشاف مکامن الجمال الفني للنص، ووصولا إلى ممارسته التمثيل الافتراضي، فضلاً عن التمکن من اکتشاف أغوار النص الثقافية والاجتماعية وتوصلت الباحثة بالأنموذج التطبيقي على مسرحية (إرهاب) إلى جملة أخرى من النتائج المؤکدة لجدوى منهجية سيميولوجيا ما بعد البنيوية في النص المسرحي المقروء، ودونت هذه النتائج في خاتمة البحث.

Abstract:
This research paper is concerned with defining the importance of the Semiotic Method in understanding theatrical literature. To achieve this objective, the researcher reviewed the debates among theorists over the true nature of the discrepancy in the art of theatre between the written text and the theatrical performance. Next, the researcher discussed the critics’ controversies regarding the precedence of the Semiotic Method, whether it should be for the written text or for the theatrical performance, with some of them overstating the importance of restricting it to the acting performance.
          The researcher, then, proceeded with a practical analytic model to demonstrate the values of applying a Post-structuralist Semiotic Method to the recited-paper-theatrical-text. The researcher made use of the play ‘Erhab’ or ‘Terrorism’ by Safaa Fathy. Through the analysis of this play, the researcher tackled the thresholds of the text, the semiotics of the co-text and the semiotics of the structural elements. By using this Post-structuralist Semiotic Method for the analysis, the researcher could arrive at many scientific outcomes including, the Post-structuralist Semiotics activates the role of the receiver, makes her/him participate in accomplishing creativity, makes her/him enjoy both fiction and performance at the same time by strengthening his imagination under the semiotic coverage that helps him interpret and discover the aesthetics of the text and, eventually, makes him practice virtual acting. Besides, the receiver becomes able to find out about the cultural and social core of the text. The researcher could also –via the practical model applied to the play ‘Erhab’ or ‘Terrorism’- arrive at another set of results that emphasize the importance of a Post-structuralist Semiotic Method for the recited theatrical text. These outcomes are written in the conclusion of the research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية