دليل المؤلفين

أولًا: القواعد العامة للنشر

  1. مجلة كلية الآداب جامعة بورسعيد دورية ربع سنوية محكمة تختص بنشر الأبحاث باللغة العربية والأجنبية على أن تكون تلك الأبحاث في مجال الدراسات الإنسانية والاجتماعية واللُغوية، وضمن الموضوعات التي تهتم بها المجلة والتي يمكن تصنيفها كالتالي:
  • اللغة العربية وآدابها
  • اللغة الإنجليزية وآدابها
  • اللغة الفرنسية وآدابها
  • اللغات الشرقية وآدابها (الحبشية، الفارسية، العبرية، التركية ...)
  • اللغة الصينية
  • اللغة الإسبانية
  • اللغة الإيطالية وآدابها
  • الآثار
  • التاريخ والحضارة
  • الجغرافيا والخرائط
  • الفلسفة
  • علم الاجتماع
  • علم النفس
  1. تنشر المجلة الأبحاث النظرية والتطبيقية والمقالات والدراسات التي تسهم في تقدم المعرفة الإنسانية والاجتماعية واللُغوية فتضم المجلة الأبحاث والمقالات العلمية، والمراجعات النقدية أو العلمية، والأعمال المترجمة، وملخصات رسائل الماجستير والدكتوراة والأبحاث المشتقة منهم، وتقارير المؤتمرات والندوات وورش العمل.
  2. تنشر المجلة الأبحاث التي لم يسبق نشرها في أي دورية أخرى؛ يتعهد الباحث أن البحث لم يسبق نشره وأنه غير مُقدَم حاليًا لأي جهة نشر أخرى، مع الالتزام بعدم تقديمه لأي جهة أخرى حتى انتهاء إجراءات التحكيم وإخطاره بالقبول أو الرفض.
  3. ينبغي أن يتسم البحث المُقدَم للنشر في المجلة بالأصالة في تخصصه العلمي الدقيق، وأن يكون قائمًا على أسس منهجية صائبة. كما يجب أن يكون البحث مكتوبًا بلغةٍ سليمة، وخاليًا من الأخطاء اللُغوية والنحوية.
  4. الأوراق البحثية التي تُنشر بالمجلة ليست لها أي توجهات سياسية أو دينية، وإنما أبحاث علمية متخصصة تعبر عن وجهة نظر مؤلفيها دون أن تعكس بالضرورة وجهة نظر المجلة. كما تقع صحة البيانات والمعلومات التي تتضمنها الأبحاث على عاتق مؤلفيها دون مسئولية على جانب المجلة.
  5. مجلة كلية الآداب جامعة بورسعيد من المجلات ذات الوصول المفتوح أو الحر التي تتيح للمستخدمين قراءة النصوص الكاملة للمقالات أو تنزيلها أو نسخها أو توزيعها أو طباعتها أو البحث عنها أو الربط بين النصوص الكاملة للمقالات وفق الشروط التالية: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 

ثانيًا: قواعد كتابة الأبحاث بالمجلة

  1. يُكتب البحث باستخدام برنامج Microsoft Office Word ويراعى فيه التالي:
  • حجم الصفحة B5
  • الأبحاث المُقدَمة باللغة العربية: تكون هوامش الصفحة 2.5سم من كل الجوانب ماعدا الجانب الأيسر 3سم، والمسافة بين الأسطر مفرد 1سم ونوع الخط Simplified Arabic.
  • الأبحاث المُقدَمة بلغاتٍ أجنبية: تكون هوامش الصفحة 2.5سم من كل الجوانب ماعدا الجانب الأيمن 3سم، والمسافة بين الأسطر مفرد 1سم ونوع الخط Times New Roman.
  • في جميع الأبحاث-سواء باللغة العربية أو الأجنبية ــ يكون بنط الخط 16 Bold للعنوان الرئيسي و14 Bold للعنوان الثانوي و13 Regular للمتن. أما الهوامش فتُكتب بخط Times New Roman بنط 10 والمسافة بين أسطر الهوامش مفرد (0 سم).
  1. كتابة عنوان البحث واسم الباحث بالكامل ولقبه العلمي (الدرجة الوظيفية) والجهة التي يعمل بها أو الجامعة التي ينتمي إليها كباحث والإيميل الأكاديمي أو الخاص على الصفحة الأولى من البحث باللغتين العربية والإنجليزية.
  2. تقديم مستخلصات للبحث (Abstract) باللغة العربية والإنجليزية (من 150 إلى 250 كلمة) في حالة الأبحاث المكتوبة باللغة العربية، أما في حالة الأبحاث المكتوبة بلغةٍ أجنبية فيشترط وجود مستخلص بلغة البحث وآخر باللغة العربية. ويجب كتابة الكلمات الرئيسية (المفتاحية) أسفل كل مستخلص باللغة المُستخدَمة فيه (من 3 إلى 5 كلمات).
  3. وجود قائمة لمراجع ومصادر البحث في نهايته (مرتبة أبجديًا) تبعًا لنظام التوثيق APA.
  4. في حالة استخدام برنامج خارجي أو نوع خط مميز لإدراج الآيات أو الرموز القرآنية في ملف البحث، يُرجى كتابة اسم البرنامج أو الخط المُستخدَم في حالة كونه غير شائع كي تتم قراءة هذه الآيات والرموز في ملف البحث المُرسل بصيغة Word، وكذلك في حالة استخدام نوع خط معين في كتابة الرموز الصوتية في أبحاث اللغات.

ثالثًا: الاجراءات المتبعة لتقديم ونشر الأبحاث بالمجلة

  1. يشترط تقديم تقرير عن فحص مؤشر التشابة (الانتحال) للبحث المُقدم للنشر في المجلة معتمد من الوحدة الرقمية بجامعة بورسعيد.
  2. يُرسل البحث إلكترونيًا على موقع المجلة https://jfpsu.journals.ekb.eg/ بصيغة Word مع مراعاة أن تُرسل البيانات الشخصية للمؤلف في ملف مستقل (صفحة العنوان) عن ملف البحث (الملف الأصلي للمقال) الذي يجب ألا يتضمن اسم المؤلف أو ما يدل عليه.
  3. يقوم الباحث بسداد رسوم التحكيم للبحث كاملةً فور وروده للمجلة وقبل إرساله للمحكمين. تخضع المادة العلمية للأبحاث والدراسات المُقدَمة للنشر إلى التحكيم العلمي السري (المعمي) وفقًا للنظام المتبع في المجلة من الأساتذة المتخصصين في مجال البحث.
  4. يعتبر البحث مقبول للنشر بعد إجازته من المحكمين وقيام الباحث بعمل كافة التعديلات المطلوبة من المحكمين (إن وُجدت)، ويخطر الباحث بذلك، كما يمكنه الحصول على إفادةٍ رسمية بقبول البحث للنشر.

رابعًا: الرسوم

  • رسوم فحص الاقتباس
  1. بالنسبة للسادة أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة من داخل الجامعة يتم دفع 100 جنيه مصري.
  2. بالنسبة للسادة أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة من خارج الجامعة، وطلاب البحث من داخل وخارج الجامعة يتم دفع 120 جنيه مصري.
  3. بالنسبة للأجانب والوافدين يتم دفع 40 دولار.
  • رسوم التحكيم
  1. يتم دفع 500 جنيه مصري لمحكمين اثنين، ويقوم الباحث بسداد 250 جنيه مصري إضافية في حالة الحاجة لوجود محكم ثالث.
  2. بالنسبة للأجانب والوافدين يتم دفع ما يعادل 50 دولار بالجنية المصري بسعر البنك المركزي في يوم السداد لمحكمين اثنين، ويقوم الباحث بسداد 25 دولار إضافية في حالة الحاجة لوجود محكم ثالث.
  • رسوم النشر
  1. بالنسبة للسادة أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة من داخل الجامعة يتم دفع 800 جنيه مصري حتى عدد 20 صفحة للبحث باللغة العربية و10 صفحات للبحث باللغة الإنجليزية، وما يزيد عن ذلك يكون مقابل الصفحة الواحدة 15 جنيه مصري.
  2. بالنسبة للسادة أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة من خارج الجامعة، وطلاب البحث من داخل وخارج الجامعة يتم دفع 1000 جنيه مصري حتى عدد 20 صفحة للبحث باللغة العربية و10 صفحات للبحث باللغة الإنجليزية، وما يزيد عن ذلك يكون مقابل الصفحة الواحدة 20 جنيه مصري.
  3. بالنسبة للسادة أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة المعاريين يتم دفع 1200 جنيه مصري حتى عدد 20 صفحة للبحث باللغة العربية و10 صفحات للبحث باللغة الإنجليزية، وما يزيد عن ذلك يكون مقابل الصفحة الواحدة 20 جنيه مصري.
  4. بالنسبة للأجانب والوافدين يتم دفع ما يعادل 250 دولار بالجنيه المصري بسعر البنك المركزي في يوم السداد حتى عدد 20 صفحة للبحث باللغة العربية و10 صفحات للبحث باللغة الإنجليزية، وما يزيد عن ذلك يكون مقابل الصفحة الواحدة 7 دولار.

First: General Rules of Publication

  1. Journal of the Faculty of Arts Port Said University is a peer-reviewed quarterly periodical that is specialized in publishing research papers in Arabic and foreign languages, provided that such papers are in the field of human, social and linguistic studies, and within the topics of interest to the journal that can be classified as follows:
  • Arabic Language & Literature
  • English Language & literature
  • French Language & Literature
  • Oriental Languages & Literature (Abyssinian, Persian, Hebrew, Turkish …)
  • Chinese Language
  • Spanish Language
  • Italian Language & Literature
  • Archaeology
  • History & Civilization
  • Geography & Maps
  • Philosophy
  • Sociology
  • Psychology
  1. The journal publishes theoretical and applied research papers, articles and studies that contribute to the advancement of human, social and linguistic knowledge. Accordingly, the journal includes scientific research and articles, critical or scientific reviews, translated works, summaries of master’s theses and doctoral dissertations along with research derived from them, and reports of conferences, seminars and workshops.
  2. The journal publishes research papers that have not been previously published in any other journal; the researcher undertakes that the research has not been previously published, and that it is not currently submitted to any other publishing authority, with a commitment not to submit it elsewhere until the end of the review procedures, and notification of acceptance or rejection.
  3. The research submitted for publication in the journal must be original in its specific scientific major, based on accurate methodological foundations, and written in a sound foreign language without any linguistics or grammatical errors.
  4. Research papers published in the journal do not have any political or religious orientation, but rather they are specialized scientific researches that express the viewpoint of their authors without necessarily reflecting that of the journal. Moreover, the validity of the data and information included in the research is the authors’ own responsibility and not the journal’s.
  5. The journal is an open access journal, which gives users the right to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of articles under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/  

Second: Rules for Writing Research Papers in the Journal

  1. The research is written using Microsoft Office Word, and the following points are to be taken into account:
  • Page Size is B5
  • In Arabic-language papers, page margins are 2.5 cm on all sides, except for the right side which is 3 cm, spaces between the lines are single at 1 cm, and the font is Simplified Arabic.
  • In foreign-language papers, page margins are 2.5 cm on all sides, except for the left side which is 3 cm, spaces between the lines are single at 1 cm, and the font is Times New Roman.
  • In all papers—whether in Arabic or foreign language—the font is bold of 16 pt for the main title and 14 pt for the subtitle, and regular of 14 pt for the body. As for the footnotes, they are written with a font size of 10 pt and single line spacing (0 cm).
  1. The title of the research, the researcher’s full name, his academic title (job rank), his affiliation or the university he studies at, and his academic or personal e-mail must be written on the title page of the research in both Arabic and English language.
  2. In Arabic-language papers, abstracts written in Arabic and English (150-250 words) are to be submitted, whereas in foreign-language papers there has to be an abstract written in the language of the abstract along with an Arabic one. In addition, keywords (3-5 words) must be written below each abstract in the same language.
  3. There has to be a list of the research references and sources at the end (in alphabetical order) following the APA manual.
  4. In case of using an external program or a distinct font type to insert Quranic verses or symbols in the file, please write the name of the program or font used in case it is not common so that these verses and symbols are read in the file sent in Word format, as well as in the case of using a specific font type in writing phonetic symbols in language papers.

Third: Procedures for Submitting and Publishing Research Papers in the Journal

  1. It is required to submit a report approved by the Digital Unit at Port Said University on the examination of the similarity index (plagiarism) of the research submitted for publication.
  2. The research is submitted electronically on the journal’s website in Word format, taking into account that personal information about the author is to be submitted in a separate file (title page) from the research file (the original file of the article), which must not include the name of the author or anything that refers to him.
  3. The researcher should pay the full peer review fees once the research is submitted to the journal, and before being sent to reviewers. It is worth mentioning that the scientific subject of research and studies submitted for publication is subject to secret (blind) academic peer reviewing by professors specialized in the field of the research according to the system followed in the journal.
  4. The research is considered acceptable for publication after it has been approved by the reviewers, and when the researcher has made all modifications requested by them (if there were any). The researcher is notified of the result, and can have an official statement of acceptance of the research for publication.

Fourth: Fees

Fees of Plagiarism Checking

  1. Faculty members and junior staff from the university pay 100 EGP.
  2. Concerning faculty members and junior staff outside the university as well as research students inside and outside the university, 120 EGP is paid.
  3. As for foreigners and expatriates, they pay 40 dollars.

Peer-reviewing Fees

  1. 500 EGP is paid for two reviewers. The researcher pays additional 250 EGP if there is a need for a third reviewer.
  2. Concerning foreigners and expatriates, 50 dollars is paid in Egyptian pounds at the central bank exchange rate on the day of payment. The researcher pays additional 25 dollars if there is a need for a third reviewer.

Publication Fees

  1. Regarding faculty members and junior staff from the university, 800 EGP is paid for up to 20 pages in Arabic-language articles and 10 pages in English-language articles; 15 EGP is paid for each additional page.
  2. As for faculty members and junior staff outside the university as well as research students inside and outside the university, 1000 EGP is paid up to 20 pages in Arabic-language articles and 10 pages in English-language articles; 20 EGP is paid for each additional page.
  3. Faculty members and junior staff who are on a secondment pay 1200 EGP for up to 20 pages in Arabic-language articles and 10 pages in English-language articles, and 20 EGP for each additional page.
  4. Foreigners and expatriates pay 250 dollars in Egyptian pounds at the central bank exchange rate on the day of payment for up to 20 pages in Arabic-language articles and 10 pages in English-language articles, and 7 dollars for each additional page.