The Salience of Blackness in Obama’s A Promised Land: A Cognitive-Grammar Perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

English Department, Faculty of Arts, Suez University

المستخلص

 
This study uses a Cognitive Grammar framework to analyze Barack Obama's strategic linguistic and cognitive construal operations in A Promised Land, focusing particularly on how he configures Black identity salience in the American political landscape. Addressing two key research questions—how Blackness becomes salient both linguistically and cognitively and which characteristics are foregrounded, and what this reveals about Obama's role in redefining Blackness—the analysis aims at profiling and trajector/landmark alignment as prominence types. The findings indicate that Obama uses language to achieve significant ends: foregrounding structural racial disparities (e.g., exclusion), challenging prevalent racial stereotypes (e.g., media portrayals), and managing external framing and political othering. Interestingly, the analysis reveals how Obama deliberately opens up the definition of Blackness from monolithic limitations. Using his own life as an exemplar, he deconstructs and expands meaning, including his moral character ('only trying to be a good man was enough') while advancing a broader, more universal definition of Blackness—one not exclusively determined by others' perceptions, outside stories, or stereotypes, but by personal character and common values. Moreover, Obama's narrative links personal experience and collective U.S. racial history. His observation that ‘Nothing in Black people’s experience’ tells them that one Black American may win the presidency of the U.S. reflects the rigid cognitive barriers imposed by centuries of systemic oppression and exclusion. Yet, his own achievement, framed as “a miracle,” serves to foreground a rupture in this historical pattern. Overall, this study recognizes language as a cognitive tool in the construction of racial perception and political accountability, as well as the creation of an identity connecting individual history with societal consciousness, contributing significantly to discourse on Blackness in America.
تستخدم هذه الدراسة إطار النحو المعرفي (Cognitive Grammar) لتحليل عمليات البناء اللغوي والمعرفي الاستراتيجية لباراك أوباما في مذكرات "أرض الميعاد" (A Promised Land)، مع فحص كيفية تشكيله لبروز هوية السود ضمن المشهد السياسي الأمريكي. تتناول الدراسة سؤالين بحثيين أساسيين—كيف يتم إبراز هوية السود لغويًا ومعرفيًا وما هي جوانب الهوية العرقية التي يتم تسليط الضوء عليها، وماذا يكشف هذا البروز عن دور أوباما في إعادة تعريف هوية السود—ويركز التحليل على آليات البروز، وتحديداً التنميط (profiling) ومحاذاة المسار/المعلم (trajector/landmark      alignment). تكشف النتائج أن أوباما يوظف اللغة لتحقيق عدة أهداف مترابطة: فهو يبرز الفوارق المنهجية (مثل الإقصاء من الأدوار القيادية)، ويتحدى الصور النمطية المنتشرة (مثل تلك الموجودة في التصوير الإعلامي واللقاءات الشخصية)، ويتعامل مع المحاولات المتعمدة للتأطير الخارجي والتهميش السياسي المصممة لتقويض مصداقيته. والأهم من ذلك، يوضح التحليل كيف يوسع أوباما بنشاط تعريف هوية السود إلى ما يتجاوز الحدود الأحادية. ويربط سرده التجربة الفردية بالتاريخ العرقي الجماعي، ويتجلى ذلك بشكل خاص في صياغته لـ "الحاجز المعرفي العميق للاستحالة" فيما يتعلق برئاسة سوداء، على النقيض من إنجازه الذي وصف بـ "المعجزة". في نهاية المطاف، تسهل استراتيجيات أوباما اللغوية إعادة تعريف هوية السود التي تتمحور حول الشخصية الأخلاقية ("مجرد محاولة أن تكون رجلاً صالحًا كانت كافية")، مؤكدة على الفاعلية ضد التصنيفات المقيدة. ومن خلال النتائج، تؤكد هذه الدراسة على الدور القوي للغة كأداة معرفية في تشكيل التصورات العرقية، وتسهيل التعامل مع المسؤولية السياسية، وبناء هوية تربط بين السيرة الذاتية والوعي الجمعي، مما يسهم بشكل كبير في الخطاب حول هوية السود في أمريكا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Bien, D. H. (2021). Construal and its representative forms in cognitive linguistics. Dalat University Journal of Science, 11(3), 3–27. https://doi.org/10.37569/DalatUniversity.11.3.697(2021)
Brøndal, J. (2024). Political autobiography and race: The case of Barack Obama. a/b: Auto/Biography Studies, 39(2), 499-528. https://doi.org/10.1080/08989575.2024.2394330
Browse, S. (2018). From functional to cognitive grammar in stylistic analysis of Golding’s The Inheritors. Journal of Literary Semantics, 47(2), pp. 121–146. https://doi.org/10.1515/jls-2018-2003
Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh University Press: Edinburgh.
Hart, C. (2013). Event-Construal in Press Reports of Violence in Political Protests: A Cognitive Linguistic Approach to CDAJournal of Language and Politics, 12(3), pp. 400-423. DOI: https://doi.org/10.1075/jlp.12.3.05har
Hart, C. (2021). "28 Palestinians die": A cognitive grammar analysis of mystification in press coverage of state violence on the Gaza border. In M. Giovanelli, C. Harrison, & L. Nuttall (Eds.), New directions in cognitive grammar and style (pp. 93–115). Bloomsbury.
Langacker, R.W. (1987). Foundations of cognitive grammar, Vol. I: Theoretical prerequisites. Stanford University Press: Stanford.
Langacker, R.W. (1991). Foundations of cognitive grammar, Vol. II: Descriptive Application. Stanford University Press: Stanford.
Langacker, R.W. (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford University Press: Oxford.
Langacker, R. W. (2013). Essentials of Cognitive Grammar. Oxford University Press: Oxford.
Langacker, R. W. (2017). Ten Lectures on the Basics of Cognitive Grammar. Koninklijke Brill NV: The Netherlands.
Nasaw, D. (2008, March 18). Controversial comments made by Rev Jeremiah Wright. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2008/mar/18/barackobama.uselections20083
Obama, B. (2020). A Promised Land. Penguin Random House: USA.
Pitcher, B. (2010). Obama and the Politics of blackness: Antiracism in the “post-black” Conjuncture. Souls, 12(4), 313-322. DOI: 10.1080/10999949.2010.526046
Pleyer, M., Schneider, C. (2014). Construal and Comics: The Multimodal Autobiography of Alison Bechdel’s Fun Home. In C. Harrison, L. Nuttall, P. Stockwell & W. Yuan (Eds), Cognitive Grammar in Literature, pp. 35-52. John Benjamins: Amsterdam.
Sikanku, G. E. (2023). The Obama creed in retrospect: Communicative frames and representations from an Afrocentric perspective. Communication and the Public, 8(4), 324–342. https://doi.org/10.1177/20570473231195919
Smith, D. L. (2025). “There’s no longer room for any excuses”: Obama, Morehouse College, and the rhetoric of Black male vulnerability. Quarterly Journal of Speech, 111(2), 220–246. https://doi.org/10.1080/00335630.2025.2467166
Ullmann, S. (2015). A cognitive CDA-approach to the Arab revolutions: Construal operations in international press language. York Papers in Linguistics, 2, 103–113.
Xing, X. & Zhang, L. (2018). A Cognitive Construal of English News Headlines: Prominence dimension. Theory and Practice in Languuage Studies, 8(8), pp. 1080-1086. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0808.24