Optimality Theory in Egyptian Arabic Phonological Acquisition

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Phonetics and Linguistics Department, Faculty of Arts, Alexandria University, Egypt

المستخلص

This study investigates phonological acquisition in Egyptian Arabic (EA) within the framework of Optimality Theory (OT). Previous research on EA phonological development has primarily focused on the acquisition of phonemes, syllable structures, phonological processes, and suprasegmental features. However, no study has systematically analyzed these aspects using OT. This paper addresses this gap by examining phonological processes in EA-speaking children aged 2 to 3 years, as documented in previous literature (Omar, 1973; Ammar, 1992, 1999, 2002; Morsi, 2001; Abedelfattah, 2002; Ammar & Rifaat, 2004; Ammar & Morsi, 2006; Maamoun, 2008, 2016) from an OT perspective. The study focuses on three major phonological processes: syllable structure processes, substitution processes, and assimilation. The findings indicate that early phonological development is characterized by the dominance of markedness constraints, which are gradually demoted in favor of faithfulness constraints over time. For instance, in cluster simplification, the markedness constraint *COMPLEX outranks faithfulness constraints such as MAX and IDENT. Similarly, in final consonant deletion, the markedness constraint *C# (which favors open syllables) takes precedence over MAX. The weak syllable deletion process is driven by the ranking of *WEAKSYL above MAX. In substitution processes, such as /r/ deviation, the markedness constraint *TRILL dominates IDENT, leading to the avoidance of the trill sound. Finally, in assimilation, the markedness constraint *SAME MANNER prohibits adjacent phonemes with differing manners of articulation, resulting in assimilation patterns. Furthermore, this paper discusses the clinical implications of OT in diagnosing and treating phonological disorders, emphasizing its potential to inform speech therapy interventions. The study underscores the dynamic nature of phonological acquisition and highlights the relevance of OT in modeling constraint re-ranking during linguistic development.
تستكشف هذه الدراسة اكتساب الأطفال المصريين النظام الفونولوجي للعامية المصرية (EA) من خلال إطار نظرية الأفضلية اللغوية (OT). ركزت الأبحاث السابقة حول تطور النظام الفونولوجى نفي العامية المصرية بشكل أساسي على اكتساب الفونيمات، وبنية المقطع، والعمليات الفونولوجية، والسمات فوق القطعية، إلا أنه لم يتم تحليل هذه الجوانب بشكل منهجي ضمن إطار نظرية الأفضلية اللغوية. يسد هذا البحث الفجوة البحثية من خلال تحليل العمليات الفونولوجية لدى الأطفال الناطقين بالعامية المصرية في الفئة العمرية من 2 إلى 3 سنوات، كما هو موثق في الدراسات السابقة (عمر، 1973؛ عمار، 1992، 1999، 2002؛ مرسي، 2001؛ عبد الفتاح، 2002؛ عمار ورفعت، 2004؛ عمار ومرسي، 2006؛ مأمون، 2008، 2016) وذلك من منظور نظرية الأفضلية اللغوية. تركز الدراسة على ثلاثة أنماط رئيسية من العمليات الفونولوجية، وهي: عمليات بنية المقطع، وعمليات الإبدال، وعمليات المماثلة الصوتية.
تشير النتائج إلى أن المراحل المبكرة من التطور الفونولوجى تتميز بسيادة القيود الوسمية والتي تخضع تدريجياً لإعادة الترتيب لصالح قيود المحافظة  مع تقدم التطور اللغوي. فعلى سبيل المثال، في تبسيط العنقود الصامت ، يحتل القيد الموسوم *COMPLEX مرتبة أعلى من قيود الوفاء مثل MAX IDENT. وبالمثل، في عملية حذف الصوامت النهائية، يتفوق القيد الموسوم *C# (الذي يفضل المقاطع المفتوحة) على القيد MAX. أما عملية حذف المقطع الضعيف، فتحدث نتيجة لهيمنة القيد *WEAKSYL على القيد MAX.  في عمليات الإبدال، مثل انحراف النطق عن /r/، يهيمن القيد الموسوم *TRILL على القيد IDENT، مما يؤدي إلى تجنب صوت الراء (التكرار اللساني). وأخيرًا، في عمليات المماثلة الصوتية، يمنع القيد الموسوم *SAME MANNER وجود فونيمات متجاورة ذات مخارج نطقية مختلفة، مما يؤدي إلى أنماط مماثلة للمخرج.
بالإضافة إلى ذلك، يناقش البحث الآثار الاكلينيكية لنظرية الأفضلية اللغوية في تشخيص وعلاج اضطرابات اللغة والكلام، مع التأكيد على إمكاناتها في توجيه التدخلات العلاجية للنطق. وتؤكد الدراسة على الطبيعة الديناميكية لاكتساب النظم الفونولوجية وتبرز أهمية نظرية الأفضلية اللغوية في تفسير عمليات إعادة ترتيب القيود أثناء الاكتساب اللغوي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Abdel-Massih, E. T. (1975). An Introduction to Egyptian Arabic. Center for near Eastern and North African Studies, University of Michigan.
Abedelfattah, M. (2002). Syllable Structure and Phonotactic Constraints in Cairene Arabic. Doctoral dissertation, Ain Shams University.
Aboul-Fetouh, M. (1969). A Morphological Study of Egyptian Colloquial Arabic. The Hague: Mouton.
Al-Ani, S. H. (1978). Arabic Phonology: An Acoustical and Physiological Investigation. Mouton.
Ammar, M. (1992). Articulation Disorders in Arabic. Unpublished Doctoral dissertation, University of Alexandria.
Ammar, M. (1999). The Acquisition of Consonant Clusters in Egyptian Arabic from Two to Four Years. Language Sciences Journal, Vol.2(3),pp.10-37
Ammar, M. (2002). The Acquisition of Syllabic Structure in Egyptian Colloquial Arabic. Investigations in Clinical Phonetics and Phonology, Vol 12, pp.153-159.
Ammar, M., & Morsi, R. (2006). Phonological Development and Disorders in Colloquial Egyptian Arabic. In Zhu, Hua and B. Dodd (eds.). Phonological development and disorders, Vol. IX, Pp.204-232.
Ammar, M., & Rifaat, E. (2004). The Phonological Acquisition of Colloquial Egyptian Arabic by 24 to 30 months Normal Egyptian Children. Child Language Seminar, Bristol, UK.
Anderson, R. and Smith, B., 1987, Phonological development of two-year-old monolingual Puerto Rican Spanish-speaking children. Journal of Child L anguage, 14, 57±78.
Archangeli, D., & Pulleyblank, D. (1994). Grounded Phonology. MIT Press.
Bakovic, Eric. (2007). ―Local Assimilation and Constraint Interaction”. de Lacy (ed.), The Cambridge Handbook of Phonology, 335-352. Cambridge University Press.Bernhardt, B. H., & Stemberger, J. P. (1998). Handbook of Phonological Development from the Perspective of Constraint-Based Nonlinear Phonology. Academic Press.
Boersma, P. (1997). How We Learn Variation, Optionality, and Probability. Proceedings of the Institute of Phonetic Sciences, 21, 43–58. University of Amsterdam.
Boersma, P., & Hayes, B. (2001). Empirical Tests of the Gradual Learning Algorithm. Linguistic Inquiry, 32(1), 45–86.
Bortolini, U. and Leonard, L. B., 1991, The speech of phonologically-disordered children acquiring Italian. Clinical L inguistics and Phonetics, 5, 1±12.
Broselow, E. (1976). The Phonology of Egyptian Arabic. Doctoral dissertation, University of Massachusetts, Amherst.
Chomsky, N., & Halle, M. (1968). The Sound Pattern of English. New York : Harper & Row.
Demuth, K. (1995). Markedness and the Development of Prosodic Structure. In J. N. Beckman (Ed.), Proceedings of the Northeast Linguistic Society 25 (pp. 13–25). GLSA Publications.
Gaber, A. (1986) Sounds of Arabic. Egypt: Giza, Omraniya: New Offset Printing.
Gamal Eldin, S. (1967). A syntactic study of Egyptian colloquial Arabic. Mouton.
Gary, J. O., & Gamal-Eldin, S. (1982). Cairene Egyptian Colloquial Arabic. Lingua Descriptive Studies 6. Amsterdam: North-Holland
Gnanadesikan, A. E. (1996). Child phonology in optimality theory: Ranking markedness and faithfulness constraints. In A. Stringfellow, D. Cahana-Amitay, E. Hughes, & A. Zukowski (Eds.), Proceedings of the 20th annual Boston University Conference on Language Development (Vol. 1, pp. 237–248). Somerville, MA: Cascadilla Press.
Gnanadesikan, A. E. (2004). Markedness and Faithfulness Constraints in Child Phonology. In R. Kager, J. Pater, & W. Zonneveld (Eds.), Constraints in Phonological Acquisition (pp. 73–108). Cambridge University Press.
Harrell, R. S. (1957). The Phonology of Colloquial Egyptian Arabic. American Council of Learned Societies.
Hayes, B. (2004). Phonological Acquisition in Optimality Theory: The Early Stages. In R. Kager, J. Pater, & W. Zonneveld (Eds.), Constraints in Phonological Acquisition (pp. 158–203). Cambridge University Press.
Ingram, D., 1989b, Phonological Disability in Children, 2nd edn (London: Cole & Whurr).
Kager, R. (1999). Optimality Theory. Cambridge University Press
Legendre, G. (2006). Phonetics in Phonology: The Case of L2 Acquisition. In L. Goldstein, D. H. Whalen, & C. T. Best (Eds.), Laboratory Phonology 8 (pp. 487–506). Mouton de Gruyter.
Lombardi, Linda. (1999). ―Positional Faithfulness and Voicing Assimilation in Optimality Theory‖. Ms., University of Maryland, College Park.
Maamoun, M. (2008). Early Phonological Acquisition of Arabic of One to Three years Egyptian Children. Unpublished MA thesis, Alexandria University.
Maamoun, M. (2016). The influence of sonority on cluster acquisition of Arabic Egyptian children aged two to three years. In M. J. Ball & N. Müller (Eds.), Challenging sonority: Cross-linguistic evidence (pp. 355–375). Sheffield, UK: Equinox
 McCarthy, J. J. (2008). Doing Optimality Theory: Applying Theory to Data. Blackwell Publishing
McCarthy, J. J., & Prince, A. (1993). Prosodic Morphology I: Constraint Interaction and Satisfaction. Ms., University of Massachusetts, Amherst, and Rutgers University.
 McCarthy, J. J., & Prince, A. (1994). The Emergence of the Unmarked: Optimality in Prosodic Morphology. In Proceedings of NELS 24, 333–379.
Mitchell, T. F. (1978). Educated Spoken Arabic in Egypt and the Levant, with Special Reference to Participle and Tense. Journal of Linguistics, 14(2), 227–258.
Morsi, R. (2001). Developmental Articulation Test for Phonologically Disorder Egyptian Children. Unpublished MA thesis, Alexandria University.
Omar, M. K. (1973). The Acquisition of Egyptian Arabic as a Native Language. The Hague: Mouton
Pierrehumbert, J. (2003). Probabilistic theories of phonology. In R. Bod, J. B. Hay, & S. Jannedy (Eds.), Probability theory in linguistics (pp.177–228).Cambridge, MA: MIT Press.
Prince, A., & Smolensky, P. (2004). Optimality Theory: Constraint Interaction in Generative Grammar. Blackwell Publishing.
Santini, C. S., 1995, A normative study of the acquisition of consonants in Portuguese. (Doctoral dissertation, University of Florida, 1995 ). Dissertation Abstracts International, 57±02B, 1026.
Smolensky, P. (1996b). On the comprehension/production dilemma in child language. Linguistic Inquiry, 27, 720–731.
Stemberger, J. P., & Bernhardt, B. H. (1999). The Emergence of Faithfulness. In B. McWhinney (Ed.), The Emergence of Language (pp. 417–446). Lawrence Erlbaum Associates.
Tesar, B., & Smolensky, P. (1998). Learnability in Optimality Theory. Linguistic Inquiry, 29(2), 229–268.
Tesar, B., & Smolensky, P. (2000). Learnability in Optimality Theory. MIT Press.
Watson, J. C. E. (2002). The Phonology and Morphology of Arabic. Oxford University Press.
Yavas, M. and Lamprecht, R., 1988, Processes and intelligibility in disordered phonology. Clinical L inguistics and Phonetics, 2, 329±345.