نحو مجتمع بلا مدارس قراءة في فلسفة إيفان إيليتش

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة، کلية الآداب، جامعة بورسعيد

المستخلص

         مجتمع بلا مدارس هو أحد أهم مؤلفات الفيلسوف النمساوي إيفان إيليتش. والذي عبر فيه عن رفضه لوجود المؤسسات التعليمية عامة، والمدارس خاصة. إذ رأى فيها أدوات لإنتاج وإعادة إنتاج أهداف المجتمعات الصناعية المعاصرة.
ويرتكز نقد إيليتش للتعليم المدرسي على عدة مبررات أهمها: أن التعليم المدرسي يستنفد قدرا كبيرا من ميزانية الدول دون وجود مردو حقيقي، كما أنه وسيلة من وسائل الدولة لغرس القومي في عقول الطلاب، وتنشئتهم على التعصب لدولهم. إضافة إلى دوره في تكريس التفاوت الطبقي واللامساواة بين المتعلمين وغير المتعلمين.
نقد إيليتش للتعليم المدرسي لا يعني أنه ضد التعليم، بل يطرح إيليتش رؤية بديلة تقوم في جوهرها على حرية التعليم، واختيار المتعلم لما يريد تعلمه، وتحقيق المساواة بين المتعلمين.
Abstract
Deschooling Society is one of the most important books of the Austrian philosopher Ivan Illich. In this book, Illich rejects the existence of educational institutions in general, and the schools in particular. He regards schools as tools for the reproduction of the aims of contemporary industrial societies.
Illich's critique of educational school centers on many points: it is very costly, and takes a great amount of nation’s national income, but in vain. It is also a means to promote nationalism which inculcate in the student's mind intolerance and hate for other nations, besides being a means to enhance class struggle and inequality between the educated and the uneducated.
Illich’s critique for educational schooling does not mean that he is against education in general, he offers a new alternate vision that encourages the freedom of the educators, and the equality between learners.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المصادر الأجنبية
1-    Illich Ivan, Deschooling Society, New York, Harrow Books, 1973.
2-    id, After Deschooling What? New York, Harper Row, 1973.
3-    Id., Celebration of Awareness: a Call For Institutional Revolution, New York, Penguin Books, 1973.
4-    Id., Tools for Conviviality, London, Fontana, 1975.
5-    Id., Disabling Profession: Ideas in Progress, London, Marion Boyars, 1977.
6-    Id., Toward a History of Needs: Include Energy and Equity, Berkely, Heyday Books, 1978.
ثانيا: المراجع الأجنبية
1-    Apple Michael W., Ideology and Curriculum, London, Routledge, 2002.
2-    Bowles Samuel, Gintis Herbert, Schooling in Capitalist America: Educational Reform and The Contradictions of Economic Life, Chicago, Haymarket Books, 2011.
3-    Brighouse Harry, School Choice and Social Justice, Oxford, Oxford University Press, 2000.
4-    Cole Mike, Marxism and Educational Theory: Origins and Issues, London, Routledge, 2008.
5-    Curren Randall (ed), A Companion To The Philosophy Of Education, London, Blackwell Publishing Ltd, 2003.
6-    Dewey John, Democracy and Education: An Introduction To The Philosophy of Education, Delhi, Aakar Books, 2004.
7-    Giroux Henry A., Theory and Resistance in Education: a Pedagogy for The Opposition, Massachusetts, Bergin & Garvey Publishers, 1983.
8-    Hartch Todd, The Prophet of Cuernavaca: Ivan Illich and The Crisis of The West,Oxford, Oxford University Press,2015.
9-    Hirst Paul H., Knowledge and The Curriculum: A Collection of Philosophical Papers, London, Routledge, 1974.
10- Marshall James D., Michel Foucault: Personal Autonomy and Education, London, Kluwer Academic Publishers, 1996.
11- O' Neill John, The Market: Ethics, Knowledge and Politics, London, Routledge, 1998.
12- Ranciere Jacques, The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation, Translated by: Kristin Ross, Stanford, Stanford University Press, 1991
13- Reimer Everett, School is Dead:An Essay on Alternatives in Education, London, Penguin Education Specials, 1971.
14- Russell Bertrand, Unpopular Essays, New York, H. Wolff Book co, 1950.
15- Russell Bertrand, Education and Social Order, London, Routledge, 2010.
16- Winch Christopher, Gingell John, Philosophy of Education:The Key Concepts, London, Routledge, 2008.
ثالثا: المراجع العربية:
1- دوركايم إميل، التربية الأخلاقية، ترجمة/ السيد محمد بدوي، مراجعة/ على عبد الواحد وافي، القاهرة، المركز القومي للترجمة،
2015
2- ديوي جون، المبادىء الأخلاقية في التربية، ترجمة/ عبد الفتاح السيد هلال، مراجعة/ أحمد فؤاد الأهواني، القاهرة، الدار المصرية للتأليف والترجمة، د.ت
3- ديوي جون، المدرسة والمجتمع، ترجمة / أحمد حسن الرحيم، مراجعة / محمد ناصر، بيروت، منشورات دار مكتبة الحياة،1978
4- ريماك إريك ماريا، كل شيء هاديء في الميدان الغربي، القاهرة، دار الهلال، عدد 395، 1985
5- عبد الرحمن بدوي، فلسفة الدين والتربية عند كنت، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 1980