تقنين بطارية قياس الذاکرة العاملة للفئة العمرية 7-11 سنة على البيئة الکويتية (دراسة ميدانية-تشخيصية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، کلية الآداب، جامعة السويس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى استخلاص الخصائص السيکومترية ومعايير التقنين لبطارية قياس الذاکرة العاملة للفئة العمرية 7-11 سنة(1)، ولتحقيق هذا الهدف، تم إعداد صورة کويتية لاختبار الذاکرة العاملة، وتکييف الفقرات الاختبارية بما يتلاءم مع البيئة العربية بشکل عام والبيئة الکويتية بشکل خاص، واتبع البحث المنهج الوصفي/ المسحي بأسلوب العينة العشوائية متعددة المراحل؛ إذ جرى التطبيق على ثلاث عينات استطلاعية تکونت من (600) طالباً وطالبةَ مقسمة بالتساوي على المجموعات الثلاثة، بينما تکونت عينة التقنين من (1264) طالب وطالبة، وأسفرت نتائج العينات الاستطلاعية الثلاثة عن توفر کفاءة عالية لبعض الاختبارات وضرورة تعديل بنود البعض الآخر، وحذف بعض الاختبارات التي لا تتلاءم مع خصائص العينة. وفيما يتعلق بعينة التقنين تم التُحِقق من ثبات وصدق اختبارات الذاکرة العاملة جميعها، واستُخلِصت البنود الخاصة بکل اختبار، وأظهرت نتائج التحليل العاملي وجود ثلاثة عوامل نهائية للبطارية وهي: المکون البصري ويمثله (اختبار الذاکرة المکانية التسلسلية واختبار الذاکرة المکانية العکسية) والمکون اللفظي ويمثله (اختبار الذاکرة الرقمية التسلسلية، واختبار إعادة الجمل)، أما المکون الثالث: هو المعالج المرکز التنفيذي ويمثله (اختبار الذاکرة الرقمية العکسية، واختبار استدعاء المسموع ). وهذا التحليل يثبت صدق الاختبارات جميعها في قياس المجالات القائم عليهم اختبار الذاکرة العاملة المقنن على البيئة الکويتية.

Abstract
The current study aimed to extract psychometric characteristics and rationing standards for battery working memory measurement for the age group 7-11 years to achieve this goal, a Kuwaiti image was prepared to test working memory, and adapt the test paragraphs in line with the Arab environment in general and the Kuwaiti environment in particular, The research followed the descriptive/survey method using a multi-stage random sample method. The application was carried out on three survey samples consisting of (600) students divided equally on the three groups, while the Standardization sample consisting of (1264) male and female students.The results of the factor analysis showed the presence of three Final factors of the battery: the visual component and its representation (Forward Spatial Span Test and Backward Spatial Span Test), the verbal component and its representation (Forward Digit Recall Test and Sentence Repetition Test), and the third component: the executive center processor and its representation (Backward Digit Recall Test and Listening Span Test). This analysis proves the veracity of all the tests in measuring the fields based on the standardized working memory test on the Kuwaiti environment.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولاً: المراجع العربية:
أبو الديار، مسعد، والبحيري، جاد والحطاب، سالم. (2011). دليل الاختبارات التشخصية في اللغة العربية. الکويت. مرکز تقويم وتعليم الطفل.
أبو الديار، مسعد والبحيري، جاد ومحفوظي، عبد الستار. (2012). قاموس صعوبات التعلم ومفرداتها. الکويت. سلسلة مرکز تقويم وتعليم الطفل.
أبو الديار، مسعد.(2014(. الذاکرة العاملة لذوي صعوبات التعلم(ط3). الکويت. سلسلة مرکز تقويم وتعليم الطفل.
أبو الديار، مسعد وايفرات، جون، والبحيري، جاد، ومحفوظي، عبد الستار.(2015). اختبار الذاکرة العاملة المقنن للأطفال. الکويت. مرکز تقويم وتعليم الطفل.
بديوي، داليا. (2005). أثر بعض الخصائص الترکيبية للجملة وسعة الذاکرة العاملة على أسلوب معالجة المعلومات في اللغة الانجليزية کلغة ثانية لدى عينة من طلاب الجامعة، (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة طنطا.
عواد، مها. (2019). الخصائص السيکومترية للصورة الأردنية لبطارية الاختبارات واسعة المدى للذاکرة والتعلم للفئة العمرية 5-8. المجلةالأردنيةفيالعلومالتربوية، 15 (4)، 457-435 .
شکر، إيمان جمعة فهم، وإبراهيم، صباح السيد.(2020). الدلالات التمييزية للاستدلال اللفظي والذاکرة العاملة اللفظية في اکتشاف التلاميذ المتفوقين ذوي عسر القراءة. مجلة العلوم الإعاقة والموهبة.4(10) ، 335-415.
سيف الدين، برهان، هدى. (2021). بناء مقياس لتميز الطلبة المتفوقين في الذاکرة البصرية العاملة في المراحل العمرية المختلفة بالمملکة العربية السعودية. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية. 9(2). 597-614.
المعمري، أحمد علي ومحمود ، فتحي محمد. (2019). الخصائص السيکومترية لمقياس ما وراء الذاکرة لدى طلبة الجامعة، مجلةالعلوم التربويةوالنفسية 3(14)، 110-127.
النرش، هشام إبراهيم إسماعيل. (2021). الخصائص السيکومترية لمقياس الذاکرة العاملة اللفظية لمصابي متلازمة سافنت، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، (4) 4 ، 137-170.
ثانياً:  المراجع الأجنبية:
Alloway, T.P., & Gregory, D. (2013). The predictive ability of IQ and working memory scores in literacy in an adult population. International Journal of Educational Research, 57, 51–56.
Alloway,T. (2006). How does working memory work in the classroom?, Educational Research and Reviews. 1 (4), 134-139.
Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psyological testing (7 th  Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Andreas (2002). The  Development of mental processing : Efficiency, working memory and thinking , Monographs of society  for Research in child development serial No, 67 (1) 268
Baddeley, A.D. & Hitch, G.J. (1974). Working memory. In G.A. Bower (ed.), Recent Advances in Learning and Motivation, Vol. 8 (pp. 47–89). New York: Academic Press
Baddeley, A.D. & Hitch, G.J. )1994(. Developments in the concept of working memory. Neuropsychology; 8:485-493.
Baddeley, A.D.(1986). Working memory. Oxford, UK: Clarendon.
Baddeley, A.D.(1996). Exploring the central executive. Quarterly Journal of Experimental Psychology,49A, 5–28.
Baddeley, A.D.(1996). The Fractionation of Working Memory., Proc.Nat. ACad. Vol.93, 13468-134320
Baddeley, A.D.(2000). The episodic buffer a new component of working memory, Department of experimental psychology, 4(11):417-423.
Baddeley, A.D.(2000). The episodic buffer: a new component of working memory? Trends Cog Sciences;4:417-423.
Baddeley, A.D.(2002).Is Working Memory Still Working? European Psychologist , vol.7,no.2, June , 85-97.
Baddeley, A.D.(2003).Working Memory and Language (2003).Department of Experimental Psychology. University of Bristol,UK
Baddeley, A.D.(2003).Working Memory and Language (2003).Department of Experimental Psychology. University of Bristol,UK
Barbara B. Fazio(1997).Memory for Connected Speech and Phonological Awareness in Low-Income Children With and Without Specific Language Impairment, Journal of Speech, Language, and Hearing Research (JSHLR),14(6),https://doi.org/10.1044/jslhr.4006.1285
Cantor, J., Engle, R. W., & Hamilton, G. (1991). Short term memory, working memory, and verbal abilities: How do they relate?. Intelligence, 15, 229–246.
Cohen, N.J.; Vallance, D.; Barwick, M.; Im, N.; Menna, R.; Horodezky & Isaacson, L. (2000). The Interface between ADHD and Language Impairment: An Examination of Language, Achievement and Cognitive Processing. J. Child Psychol.Psychact., l.4, (3), 353-362.
Conway, A. R. A., Kane, M. J., & Engle, R. W. (2003). Working memory capacity and its relation to general intelligence. Trends in Cognitive Sciences, 7, 547-552.
Crocker, L. and Algina, J. (1986) Introduction to Classical and Modern Test Theory. Harcourt, New York, 527.
Engle, R. (2002). Working memory capacity as executive attention. Current Directions in Psychological Science,11, 19–23.
Engle, R. W., Tuholski, S. W., Laughlin, J. E., & Conway, A. R. A. (1999). Working memory, short-term memory and general fluid intelligence: A latent variable approach. Journal of Experimental Psychology: General, 128, 309-331.
Gathercole, S.E., Alloway, T.P., Willis, C., & Adams, A.M. (2006). Working memory in children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 93, 265–281.
Grundy, J. G. & Timmer K. (2017). Bilingualism and working memory 141 capacity: A comprehensive meta-analysis. Second Language Research, 33(3), 142 325–340. 0
Hale, S., Rose, N. S., Myerson, J., Strube, M. J., Sommers, M., Tye-Murray, N., & Spehar, B. (2011). The structure of working memory abilities across the adult life span. Psychology and Aging, 26(1), 92–110. https://doi.org/10.1037/a0021483
Hasher, L. & Zack, R.T. (1988). Working memory, comprehension and aging: A review and new view. In G.H. Bower (Ed.). The psychology of learning and motivation, 22 (pp.193-225). Orlando, FL: Academic Press.
Helena, B. & Xavier, U. (2006) working memory and acquisition of implicit knowledge by imagery training without actual task performance department of physiology, Neuroscience 139 (2006) 401–413
Hitch, G. J. (1978). The role of short-term working memory in mental arithmetic. Cognitive Psychology, 10,302–323.
Hoover, K. (2018). Divergent validity of the Wechsler Memory Scale - Fourth Edition (WMSIV) and the Delis-Kaplan Executive Function System (D-KEFS). Unpublished Ph.D. Dissertation, Ball State University
Kerry A. Chalmers and Emily E. Freeman(2019). Working Memory Power Test for Children, Journal of Psychoeducational Assessment, 37(1) 105–111.
Kessels RPC, Van de Berg E, Ruis C, Brands AMA) 2008( .The Backward Span of the Corsi Block-Tapping Task and Its Association With the WAIS-III Digit Span. Assessment; 15:426-434.
Kibby, M.Y., Marks, W., Morgan, S., & Long, C.J. (2004). Specific impairments in developmental reading disabilities:  A working memory approach. Journal of Learning Disabilities, 37, 349-363. doi: 10.1177/00222194040370040601
Linck, J., Osthus, P., Koeth, J. T., & Bunting, M. (2014). Working memory 93 and second language comprehension and production: A meta-analysis. Psy94 chonomic Bulletin & Review, 21,
Luciana M, & Nelson CA.) 2002).assessment of neuropsychological function through use of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery: performance in 4 to 12 year-old children. Dev Neuropsychol; 22:595-624.
Maxine,(2000).Working Memory, Language and Reading. http://www.brainconnection.com 
Montgomery, J. W., Gillam, R. B., and Evans, J. L. (2021). A New Memory Perspective on the Sentence Comprehension Deficits of School-Age Children with Developmental Language Disorder: Implications for Theory, Assessment, and Intervention. Lang. Speech, Hearing Serv. Schools 52 (2), 449–466. doi:10.1044/2021_LSHSS-20-00128.
Oberauer, K., Süß, H.-M., Wilhelm, O., & Wittman, W. W. (2003). The multiple faces of working memory: Storage, processing, supervision, and coordination. Intelligence, 31(2), 167–193. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(02)00115-0.
Passolunghia, C., & Siegel, L (2004).Working memory and access to numerical information in children with disability in mathematics, J. Experimental Child Psychology 88 ,348–367.
Pauls LJ and Archibald LMD (2022) Cognitive and Linguistic Effects of Working Memory Training in Children With Corresponding Deficits. Front. Educ. 6:812760.doi: 10.3389/feduc.2021.812760
Pickering, S.J., & Gathercole, S.E. (2004). Working Memory Test Battery for Children.Psychological Corporation Europe.
Siegel, L. S., & Ryan, E. B. (1989). The development of working memory in normally achieving and subtypes of learning disabled children. Child Development, 60, 973–980.
Spencer, J. (2020). The Development of Working Memory. Journal of Current Directions in Psychological Science, 29(6), 545-553.
Woolfolk, A. (1993). Educational psychology. NJ: Prentice-Hall.
Wright, H. H. & Shisler, R. J. (2005). Working memory in aphasia: theory, measures, and clinical implications. American Journal of Speech-Language Pathology, 14, 107-118.