A Sociocognitive Discourse Study of Racism in Iago's Speech in Shakespeare's Othello

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

English Department, Faculty of Arts and Humanities, Suez Canal University, Egypt

المستخلص

The aim of this study is to conduct a sociocognitive analysis of Iago's speech in Shakespeare's Othello. The sociocognitive discourse is used as a methodological tool to uncover the cognitive complexity of Iago, and to explore how his metaphorical and lexical choices reflect a racial tendency among a portion of people in Elizabethan society. Iago’s speech is perused through an in-depth analysis of conceptual metaphor and lexicality. The findings of the study show that Iago uses the conceptual metaphor MAN IS ANIMAL to highlight Othello’s negative characteristics, such as stupidity, foolishness, and ugliness in terms of animal behaviour. Iago’s hidden thoughts and plans to manipulate and control Othello’s feelings towards Desdemona are depicted through the BODY PART IS A WHOLE PERSON metaphor.  As for lexicality, Iago uses two lexical processes, overlexicalization and relexicalization. In the former, he uses synonymous and near-synonymous items to highlight positive self-presentation (himself) and negative other-presentation (Othello).  In the latter, relexicalization, Iago avoids referring to Othello by his actual names or good attributes, but rather by personal pronouns or by nationality.
 
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل معرفي اجتماعي لکلام ياجو في مسرحية عطيل لشکسبير. تستخدم الدراسة الخطاب المعرفي الاجتماعي کأداة منهجية لکشف التعقيد المعرفي الإدراکي لشخصية ياجو، إذ أن اختيار المفردات والعبارات المجازية لهذه الشخصية يعکس نزعة عنصرية کانت سائدة بين شريحة من البشر في المجتمع الإليزابيثي في تلک الحقبة. وتقوم تلک الدراسة على تحليل تفصيلي للإستعارة المفاهيمية والمفردات المعجمية في کلام ياجو. وخلصت الدراسة إلى أن ياجو استخدم الإستعارة المفاهيمية "الإنسان حيوان" لإبراز السمات السلبية في شخصية عطيل کالغباء والحمق والقبح ومقارنتها بمثيلاتها في عالم الحيوان. کشفت الدرسة أيضًا أن استخدام ياجو للإستعارة المفاهيمية  "عضو الجسم هو الشخص کامًلا" تبين ما يضمره من أفکار وخطط للتلاعب بعطيل والسيطرة على مشاعره تجاه ديدمونة. وبينت الدراسة أيضًا أن ياجو کان يستخدم نوعين من الصياغات المعجمية لإبراز مشاعره العنصرية تجاه عطيل. الصياغة الأولى وهي المبالغة المفرداتية  (Overlexicalization) تتمثل في استخدام ياجو للمتردافات لإبراز التصوير الإيجابي للنفس والتصوير السلبي للآخر متمثلًا في شخصية عطيل. أما الصياغة الثانية فهي إعادة بناء المفردة (Relexicalization) وقد استخدمها ياجو لتجنب ذکر عطيل بالاسم – بدافع من  العنصرية – واستخدم بدلًا من ذلک إما الضمائر الشخصية أو الإشارة لعطيل بصفات مشتقة من بلد المنشأ.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Shakespeare, W. (1992) Othello. (Ed.) C. Watts. Wordsworth Editions.
Bruster, D.  & McKeown, N. (2017). Wordplay in Earliest Shakespeare. Philological Quarterly; Iowa City . (96) 3, pp.  293-322.
Cruz-Cabanillas, I. (1999). Lexical Ambiguity and Wordplay in Shakespeare. Sederi X, pp. 31-36
Crystal, D. (2008). Think on My Words: Exploring Shakespeare's Language. Cambridge University Press.
Fairclough, N. (1989). Language and Power. Longman.
Fowler, R., Hodge, R., Kress, G., & Trew, T. (1979). Language and control. Routledge & Kegan Paul Ltd.
Freeman, D. C. (1993). According to my bond: King Lear and Re-cognition. Language and Literature:International Journal of Stylistics, 2(1), p.p. 1−18. https://doi.org/10.1177/096394709300200101
Freeman, D. C. (1995). Catch[ing] the nearest way: Macbeth and cognitive metaphor. Journal of Pragmatics, 24(6), p.p. 689−708. https://doi.org/10.1016/0378-2166(95)00015-K
Freeman, D. C. (1999). The Rack Dislimns: Schema and Metaphorical Pattern in Antony and Cleopatra. Poetics Today, 20(3), p.p. 443−460. https://www.jstor.org/stable/1773274
Habib, I. (2007). Racial impersonation on the Elizabethan stage: The case of Shakespeare playing Aaron. Medieval & Renaissance Drama in England, Vol. 20, 17-45.
Haresnape, G. (2013).  Biko, Shakespeare and Black Consciousness. Shakespeare in Southern Africa. Vol. 25, 2013, 99-106. DOI: http://dx.doi.org/10.4314/sisa.v25i1.9
Hart, C. (2018a). Cognitive linguistic critical discourse studies: connecting language and image. In (Eds.) Ruth Wodak & Bernhard Forchtner, The Routledge Handbook of Language and Politics. Routledge, pp. 187-201.
Hart, C. (2018b). Cognitive linguistic critical discourse studies. In (Eds.) In (Eds.) John Flowerdew & John E. Richardson, The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies.  Routledge, pp. 77-91
Jones, E.  (1965). Othello’s Countrymen: The African in English Renaissance Drama. OUP.
Jordan, W. (1974).The Whiteman’s Burden: Historical Origins of racism in the United States. OUP.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. (2nd ed.). Oxford University Press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980a). Metaphors We Live By. University of Chicago Press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980b). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), pp. 453-486. Retrieved from: https://cse.buffalo.edu/~rapaport/575/F01/lakoff.johnson80.pdf
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In (Ed.) Andrew Ortony, Metaphor and Thought. Cambridge University Press, pp. 202-251. https://doi.org/10.1017/CBO9781139173865
McDermott, J. (2014). There’s Magic in the Web of It: Skin, Mind and Webs of Touch in Othello. In L. Johnson, S. John & T. Evelyn (Eds.), Embodied Cognition and Shakespeare’s Theatre: The Eraly Modern Body-Mind (pp. 154−172). Routledge.
Mezghani, M. (2021). A Conceptual Metaphor Account of Desdemona: Body, Emotions, Ethics. English Language and Literature Studies 11(2):20. Pp. 20- 32. DOI:10.5539/ells.v11n2p20 
Okrin, M. (1987). Othello and the “Plain Face” of Racism. Shakespeare Quarterly, (38) 2, pp 166-188. http://www.jstar.org/stable/2870559
Ragab, N. (1998). The Linguistic Features of Arousing Suspicion: A Study of Iago’s Dialogues with the Venetian Moor in Shakespeare’s Othello. Unpublished Master’s Thesis. Ain Shams University.
Reisigl, M., & Wodak, R. (2001). Discourse and discrimination: Rhetorics of racism and antisemitism. Routledge.
Van Dijk, T. A. (1991). Racism and the press: Critical studies in racism and migration: Routledge.
Van Dijk, T. A. (2008). Discourse and Context: A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press
Van Dijk, T. A. (2009). Society and Discourse: How Social Contexts Influence Text and Talk. Cambridge University Press.
Van Dijk, T. A. (2018). Socio-cognitive discourse studies. In John Flowerdew and John E. Richardson (eds.) The Routledge  Handbook of Critical Discourse Studies. Routledge, pp. 26-43. https://www.scribd.com/document/341831463/van-dijk-Sociocognitive-Discourse-Studies-pdf.
Wine, M. (1984). Othello. Macmillan, Basingstoke.