Forms of Intersectionality: Drama and Metadrama in Yussef El Guindi's Jihad Jones and the Kalashnikov Babes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

English Department, Faculty of Arts, Port Said University, Egypt

المستخلص

This study aims at studying Yussef El Guindi's Jihad Jones and the Kalashnikov Babes (2008). Arab American, particularly non-Native, actors are typecast in the roles of terrorists. Therefore, they are torn between their desire at stardom and their loyalty to their origin. The present study employs the intersectional theory in such a way to relate it to the form, not merely to the content. Intersectionality is a sociological theory but it is applied on numerous fields, including literature. This theory is based on the premise that multiple social categorical axes (e.g. race, religion, and social status) operate simultaneously to produce a distinct system of discrimination and privilege for each individual. In the view that Jihad Jones and the Kalashnikov Babes is a play within a play, this study utilizes this metadramatic technique to illustrate that layers of narrative can be an effective tool to clarify layers of stereotyping. This is the point where a modern sociological theory can cohere with a classical dramatic device. In other words, this paper attempts at linking the content, form, and theory together in order to expound how Muslim American actors are stereotyped in their real-life situations as well as in the roles they perform. Arab American actor Ashraf is stereotyped and experiences the prejudice practiced on Arabs and Muslims in the frame story/his personal life and the inside story/the cinematic roles he plays. In such a way, both the levels of narrative, which represent different social contexts, reflect two levels of the intersectional stereotypes of the same person.
يهدُف هذا البحث إلى دراسة مسرحية جهاد چونز وجميلات کلاشنکوف  (2008)  للکاتب الأمريکي المصري  يوسف الجندي . وُضع دائمًا الممثلون الأمريکيون المسلمون-خاصًة الذين من أصل غير أمريکي- في أدوار الإرهابيين. لذا تمتلکهم الحيرةُ بين رغبتهم في النجومية وإخلاصهم لأصلِهم. ويوظفُ هذا البحثُ "التواشجيةَ" لدراسةِ المسرحيةِ بل وربطها بالشکلِ وليس المحتوى فقط. التواشجيةُ هي نظرية في علم الاجتماع لکنها تُطبق في مجالات عدة ومنها الأدب، وهي مبنية على فرضية أن التصنيفات الاجتماعية المتعددة (مثل العِرق والدين والمستوى المعيشي) تعمل معًا لتنتج نظامًا عنصريًا مميزًا لکل فرد على حدة. جهاد چونز وجميلات کلاشنکوف هي مسرحية داخل مسرحية ومِنْ ثَمَّ توظف الدراسةُ هذه الآداة الميتادرامية لإظهار أن الطبقات السردية يمکنها أن تکون آداة فعّالة لتوضيح طبقات من التنميط والتمييز. وهذه النقطة التي منها ممکن لنظرية سوسيولوجية حديثة أن تعمل في تناغم مع آداة درامية کلاسيکية. بعبارة أخرى، يحاول الباحثُ الربط بين المحتوى والشکل والنظرية في آن واحد وذلک لتوضيح کيف أن الممثلين المسلمين الأمريکيين موضوعون في قوالب نمطية في حياتهم الشخصية وأيضًا في الأدوار التي يؤدونها. ومن منظور البناء الدرامي, فإن الممثل الأمريکي العربي”أشرف“ يتعرض للتنميط والإجحاف تجاه العرب والمسلمين في السردِالإطاري/حياتُه الشخصية وأيضًا في السردِ الداخلي/الدورالسينمائي الذي يلعبه. إذن کلا المستويان القصصيان-اللذان يمثلان سياقات اجتماعية مختلفة-يعکسان مستويين لصور نمطية تواشجية للفرد ذاته.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Amanda, Giguere. The Plays of Yasmina Reza on the English and American Stage.  McFarland, 2010.
Benshof, Harry, and Griffin, Sean. America on Film: Representing Race, Class, Gender, and Sexuality at the Movies. Wiley-Blackwell, 2009.
Dieter Mehl, “Forms and Functions of the Play within a Play,”  Renaissance Drama:vol. 8, no. 1965. The University of Chicago Press, 1965, 41-61.
Dundjerovic, Aleksandar. The Theatricality of Robert Lepage. McGill-Queen's University Press, 2007.
Elam, Keir. The Semiotics of Theatre. Routledge, 2012.
El Guindi, Yussef. Jihad Jones and the Kalashnikov Babes. Dramatist's Play Service, 2014.
Giovanzana, Davide. Theatre Enters!The Play within the Play as a Means of Disruption.  University of the Arts Helsinki, 2015.
Hubbard, F. G. “Repetition and Parallelism in the Earlier Elizabethan Drama” . PMLA: vol. 20, no. 2.  Modern Language Association, 1905, 360-379.
Hasan, Gull Asma. American Muslims: The New Generation. Continuum Intl Pub Group, 2000.
Hornby, Richard. Drama, Metadrama, and Perception. Bucknell Univ Pr, 1986.
Jung, Carl.  Memories, Dreams, Reflections.Vintage, 1989.
Macey, David. Penguin Dictionary of Critical Theory, Penguin, 2001.
Pavis, Patrice, and Shantz, Christine.  Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, 1999.
“Persona”. Cambridge English Dictionary. Nov. 2020,
Ridouani, Driss.  “The Representation  of  Arabs  and  Muslims  in  Western  Media” RUTA: vol.3, no.1. Revista Universitaria de Treballs Academics, 2011, 1-14.
Seigneurie, Pascale. Text Messages to Abanoub Wagdy. Feb. 15, 2021.
Wright, Robin. Rock the Casbah: Rage and Rebellion Across the Islamic World. Simon & Schuster, 2012.