A Foucauldian Reading of Fathia al-Assal's The Women's Prison

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ُEnglish Department, Faculty of Arts, Suez University, Egypt

2 Sociology Department, Faculty of Arts, Suez University, Egypt

المستخلص

This study examines how the theoretical insights and ideologies of the French sociologist Michel Foucault are contextualized in the Egyptian playwright Fathia al-Assal’s play The Women’s Prison (1993) in which institutions prove to be containers of power structures, punitive forms, strict social and political disciplines, and modes of resistance. Significantly, the Foucauldian thought takes an oppositional stance to dismantle the diacritics associated with power and punishment through delving deeply into the disciplines which constitute them. Under such a prism, the study investigates how institutions shape the human psychology of Egyptian women through an oppressive consciousness, thereby generating dissonance in characters and engaging the reader’s empathy with their plight. The play comprises a plethora of women prisoners who advocate political protests and the restructuring of state institutions being part of the overall power structure under which they exist. The playwright integrates polyphonic voices from different social categories to give her fragmented characters an opportunity for articulation and self-representation. Being socially outcast, these women are ostracized by the authoritarian state, so they are put in jail, an oppressive institution in which the playwright gives a voice to the marginalized, voiceless women. Thus, the play is an indictment of the burdensome power dynamics and punishments which weigh upon variable slices of Egyptian women. Moreover, the playwright is attentive to power relations under patriarchy and materialism and how these structures force women to fall into the abyss of crime, thereby depicting their non-conformity as a survival and anti-oppression mechanism.
    تبحث هذه الدراسة في کيفية وضع الرؤى النظرية والأيديولوجيات لعالم الاجتماع الفرنسي ميشيل فوکو في سياق مسرحية "سجن النساء" (1993) للکاتبة المسرحية المصرية فتحية العسال، حيث أثبتت المؤسسات إنها حاويات لأنماط السُلطة، وأشکال العقاب، والضوابط الاجتماعية والسياسية الصارمة، وأنماط المقاومة. بشکل ملحوظ، يتخذ الفکر الفوکوي موقفاً معارضاً من أجل تفکيک الترميزات المُرتبطة بالسُلطة والعقاب من خلال الخوض بعمق في الضوابط التي تُشکلها. من هذا المنظور، تبحث الدراسة في کيفية قيام المؤسسات بتشکيل الترکيبة النفسية للمرأة المصرية من خلال الوعي القمعي، وبالتالي توليد التنافر داخل الشخصيات، وإدماج القارئ في التعاطف مع محنتهن. تضم المسرحية عدداً کبيراً من النساء اللواتي يُدافعن عن الاحتجاجات السياسية، وإعادة هيکلة مؤسسات الدولة، باعتبارها جزءاً من هيکل السُلطة العام الذي يتواجدن تحت قبضته. وقد أشرکت الکاتبة أصواتاً مُتعددة من فئات اجتماعية مختلفة لمنح شخصياتها المُمزقة فرصة للتعبير وتمثيل الذات. ولکونهن مُنشقات اجتماعياً، فإن هؤلاء النسوة يتم النظر إليهن کمنبوذات من قبل الدولة الاستبدادية، ولذلک يتم وضعهن في السجن الذي يُمثل مؤسسة قمعية تُعطي فيه الکاتبة صوتًا للنساء المُهمشات اللاتي لا صوت لهن. وبناءً عليه، فإن المسرحية تُمثل إدانة لديناميکيات السُلطة القهرية والعقاب التي تُثقل کاهل شرائح مختلفة من النساء المصريات. فضلاً عن ذلک، فإن الکاتبة تهتم بعلاقات السُلطة في ظل النظام الأبوي والمادي، وکيف تُجبر هذه الترکيبات النساء على الوقوع في هاوية الجريمة، وبالتالي يتم تصوير عدم امتثالهن للضوابط على أنه آلية للبقاء ومناهضة القمع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Al-Assal, Fathia. Hug of Life: An Autobiography. General Egyptian Book Organization, Cairo, 2002, Print.
---. The Women’s Prison. General Egyptian Book Organization, Cairo, 1993. Print.
Awadalla, Maggie. “Generational Differences in Three Egyptian Women Writers: Finding a Common Ground.” Journal of Postcolonial Writing. 47.4 (2011): 440-453. Web. 20 May 2013.
Bakhtin, Mikhail. “Problems of Dostoevsky’s Poetics.” Trans. C. Emerson. The Bakhtin Reader: Selected Writings of Bakhtin, Medvedev and Voloshinov. Ed. Pam Morris. London: Edward Arnold, 1994. 88-96. Print.
Connell, Robert. “The State, gender and sexual politics: Theory and appraisal.” Theory and Society, October 1990: 507-545.
Deleuze, Gilles. Foucault. Trans. Hand, S. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1998.
Foucault, Michel. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Trans. Alan Sheridan. New York: Vintage Books, 1979.
---. "Lecture 14th January, 1976." Critique and Power. Ed. M. Kelly. 1994. Cambridge: MIT Press, 1976. 31-35.
Khalid, Manar. “The Root Reference to The Women’s Prison and Various Concepts about Liberation and Male Domination.” Raseef 22. https://raseef22.net/author/1073608. Web. 4 June, 2021.
Orwell, George. 1984. New York: Plume, 1983.
Said, Edward. Culture and Imperialism. New York: Vintage Books, 1993. Print.
Selaiha, Nehad and Sara Enany. “Women Playwrights of Egypt.” Theatre Journal 62.4  (2010):627-634. Web. 12 September 2012.
Spivak, Gayatri Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?” Marxism and the Interpretation of Culture. Ed. Cary Nelson and Lawrence Grossberg. 271-313. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1988. Print.
Tucker, Judith, Ed. Arab Women: Old Boundaries—New Frontiers.” Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1993.