الأخلاق النظرية في ضوء القرآن والسنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب، جامعة العريش

المستخلص

إن علم الأخلاق علم له ثقله ووزنه فهو لا يدرس مواقف سلبية ، کما يفعل علم الجمال ، ولا يکتفي بانفعال الباطن انفعال الاستحسان أو الاستهجان ، وانما يدفع الانسان دفعاً إلى إحداث حرکة في السلوک مؤثرة بقدر ما يطيق المرء أو يستطيع، وهذا العنصر المتميز في العملية الأخلاقية هو ما نسميه بالالتزام وليس الالزام وحده ، وهو العنصر الذي يقوم عليه بناء الأخلاق وإنما يکون هذا العنصر عديم القيمة مالم يکن هناک إلى جواره عنصران آخران هما :
المسئولية و الجزاء
فالکائن المسئول يکون ملزما في حدود مسئولياته من قبل الجهة التي تملک إلزامه ثم هو يسأل في حدود وقواعد معينة وفي حال تقصيره أو أدائه لمسئولياته يجب أن يوقع عليه أوله الجزاء المناسب لمدى التزامه أو تقصيره ، وبالإلزام والمسئولية والجزاء يتکامل البناء الخلقي تکاملاً ذاتياً.
مصدر الالزام الخلقي في الاسلام:
إن الاسلام يرکز على العقل ويهتم به غاية الاهتمام والشئ الذي يلفت النظر أن بعض المفکرين الاسلاميين قد إهتم بالعقل ورکز عليه والبعض الآخر إهتم بالعاطفة وتجاوب معها فإبن حزم قال : إن المنهج الاسلامي في تأسيس القواعد سواء في العقيدة أو في الفروع يعتمد على العاطفة من ناحية وعلى العقل من ناحية أخرى، فهو منهج متکامل يناسب طبائع الناس المختلفة ويناسب جملة الإنسان على العموم.
 فالإنسان مکون من عقل وعاطفة،والاسلام يخاطب فيه العقل ويخاطب العاطفة، فمن تغلب عقله على عاطفته وجد في القرآن الکريم  والسنة المطهرة مايلبي حاجته ومن تغلبت فيه العاطفة وجد لها في المنهج التشريعي ما يتجاوب معها ، لأن المنهج الاسلامي لا يتوجه بالخطاب الى طائفة بعينها.
إن علم الأخلاق علم يدعو إلى الإلتزام التام في سلوک الإنسان وحياته وتصرفاته وکذلک في أقواله وأفعاله مما يدعو الفرد والمجتمع إلى نشر الأخلاق والفضيلة بين المجتمع وهذا بسبب تفعيل الأخلاق النظرية في ضوء القرآن والسنه.

Abstract
The science of ethics is a science that has its weight and weight as it does not study negative attitudes, as doesaesthetics, and it is not satisfied with the emotion of the subconscious, the emotion of approval or disapproval, but rather pushes the person to create a movement in behavior that is effective as much as one can or can, and this distinct element in the ethical process It is what we call commitment, and obligation is not the only element on which the building of morals is based. Rather, this element is worthless unless there are two other elements next to it:
1- Liability and Punishment
The responsible entity is bound within the limits of his responsibilities by the party that has his obligation, then he is asked within certain limits and rules, and in the event of his negligence or performance of his responsibilities, he or he must impose on him or him the appropriate penalty for the extent of his commitment or his shortcomings, and with the obligation, the responsible and the reward, the moral structure is fully self-integrated.
The source of moral imperative in Islam:
Islam focuses on the mind and cares for it with the utmost interest. The thing that draws attention is that some Islamic thinkers have focused on the mind and focused on it, while others are concerned with emotion and responded to it. Ibn Hazm said that the Islamic approach to establishing rules, whether in the creed or in the branches depends on emotion on the one hand and on the mind On the other hand, it is an integrated approach that suits the different natures of people and fits the whole human being in general.
The human being is composed of intellect and emotion, and Islam in it addresses the mind and addresses the emotion, so whoever conquers his mind over his emotion finds in the Holy Qur’an and the Sunnah the purified one that meets his needs.
The science of ethics is a science that calls for full commitment in the behavior, life and actions of man, as well as in his words and deeds, which calls on the individual and society to spread morality and virtue among society and this is due to the activation of theoretical ethics in the light of the Qur’an and Sunnah.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    القرآن الکريم
2-    السنة النبوية المطهرة
3-    دستور الأخلاق في القرآن الکريم : د/محمد عبدالله دراز تقله إلى العربية د/ عبدالصبور شاهين .
4-    المجمل في تاريخ علم الأخلاق : ترجمة د / توفيق الطويل
5-    الفصل في الملل و النحل لإبن حزم ، طـ المثنى بغداد ، و الخانجي بمصر 1984م
6-    التفکير الفلسفي في الإسلام ، د/ عبدالحليم محمود 1972 م
7-    الصحوة الإسلامية في ميزان العقل د/ فؤاد زکريا ، طـ : دار الفکر المعاصر
8-    المستصفى من علم الأصول للإمام الغزالي : تحقيق الشيخ مصطفى أبو العلا
9-    اقتصادنا : محمد باقر الصدر ، بغداد 1985 م
10-         الأخلاق : د/ سعد الدين السيد صالح ، دار الأرقم بالزقازيق 1993م
11-         راجع الترجمة العربية " للعقد الاجتماعي" تأليف جان لوک – هيوم ، جان جاک روسو ، نقله للعربية / عبدالکريم أحمد ، مراجعة / توفيق إسکندر : ط : دار القومية العربية للطباعة .
12-         دور الإسلام في تطور الفکر الفلسفي د/ محمود حمدي زقزوق – مطبعة وهبة .
13-         صحيح الإمام مسلم طـ: المصرية للقاهرة
14-         القد الإجتماعي – جان جاک روسو : ترجمة / عادل زعيتر ، مؤسسة هنداوي عام 2013م
15-         أصول الفقه : محمد الخضري بک طـ : المکتبة التجارية الکبرى : عام 1969م
16-         المعجم الفلسفي : جميل صليبيا طـ : دار الکتاب اللبناني
17-         سلسلة الألف کتاب : الإدارة العامة للثقافة التابعة لوزارة التربية و التعليم المصرية عام 1955م
18-        مبادئ في نظرية الشعر والجمال أبو عبد الرحمن ابن عقيل الظاهري
19-        التربية : لجان جاک روسو
 
Sources and References
 
1- The Holy Quran
2- The purified Sunnah of the Prophet
3- The Constitution of Ethics in the Holy Qur’an: Dr. Muhammad Abdullah Diraz translated it into Arabic by Dr. Abdul Sabour Shaheen.
4- The summary in the history of ethics: translated by Dr. Tawfiq Al-Tawil
5- Chapter on Al-Milal and Al-Nahl by Ibn Hazm, Al-Muthanna District, Baghdad, and Al-Khanji, Egypt, 1984 AD
6- Philosophical thinking in Islam, Dr. Abdel Halim Mahmoud, 1972
7 - The Islamic awakening in the balance of the mind Dr. Fouad Zakaria, i: House of contemporary thought
8- Al-Mustasfa from the science of assets of Imam Al-Ghazali: Edited by Sheikh Mustafa Abu Al-Ela
9- Our Economy: Muhammad Baqir Al-Sadr, Baghdad 1985 AD
10- Ethics: Dr. Saad Eddin Al-Sayed Saleh, Dar Al-Arqam in Zagazig, 1993
11- See the Arabic translation of "The Social Contract" by Jean-Luc - Hume, Jean-Jacques Rousseau, transcribed into Arabic / Abdel-Karim Ahmed, revision / Tawfiq Iskandar: T: Dar Al-Wataniya Arabia for printing.
12- The role of Islam in the development of philosophical thought, Dr. Mahmoud Hamdi Zagzoog - Wahba Press.
13- Sahih Al-Imam Muslim I: The Egyptian for Cairo
14- Social Codification - Jean-Jacques Rousseau: translated by Adel Zuaiter, Hendawi Foundation, 2013
15- Fundamentals of Jurisprudence: Muhammad Al-Khudari Bey, The Great Commercial Library: 1969 AD
16- The Philosophical Dictionary: Jamil Salibiya I: The Lebanese Book House
17- The Thousand Book Series: The General Administration of Culture of the Egyptian Ministry of Education in 1955 AD