A Durkheimian Reading of Sarah Kane's 4.48 Psychosis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Arts, Suez University, Egypt

المستخلص

Abstract
This paper aims at exploring the multi-layers of suicide in Sarah Kane's play 4.48 Psychosis (2000) in the light of Emile Durkheim's identifications of suicide: egoistic suicide, altruistic suicide, anomic suicide, and fatalistic suicide. The play encompasses these kinds of suicide through the portrayal of a hospitalized patient battling with her psychotic disorders and suicidal thoughts. Egoistic suicide is demonstrated through the patient’s social alienation from the mainstream of society and her submersion into a state of egoism. Altruistic suicide is depicted either through the patient’s view of suicide as a window overlooking infinity where the ego should be situated beyond life itself or through her inability to cope with her mental illness. Anomic suicide takes place when the patient falls into the abyss of frustration, despair, vulnerability, and anomy because of society’s indifference to her feelings, passions, and organic necessities. Fatalistic suicide is manifested through her suffocation by the overregulation of society represented by the oppressive, uncaring medical system. The disintegration of the human mind of the depressed patient is poignantly divulged through the employment of the stream of consciousness. Rarely do we find dialogical parts except the conversations between the patient and the therapist. Kane does not designate characters throughout the play as though she desires to grab the readers into the labyrinth associated with suicidal thoughts.

المستخلص باللغة العربية
يهدف هذا البحث إلى استکشاف الأشکال المُتعددة للانتحارفي مسرحية "ذهان 4.48" (2000) لسارة کين في ضوء تعريفات إميل دورکايم للانتحار: الانتحار الأناني، الانتحار الإيثاري، الانتحار اللامعياري، الانتحار القدري. تُلخص المسرحية هذه الأنواع من الانتحار من خلال تصوير مريضة نفسية في مصحة تُصارع اضطرابات ذهانية وأفکار انتحارية. يظهر الانتحار الأناني من خلال الاغتراب الاجتماعي للمريضة عن التيار السائد للمجتمع واستغراقها في حالة من الأنانية. يتم تصوير الانتحار الإيثاري إما من خلال رؤية المريضة للانتحار کنافذة تُطل على الأبدية حيث يجب أن تکون أناها خارج الحياة نفسها أو من خلال عدم قدرتها على التعامل مع مرضها العقلي. يظهر الانتحار اللامعياري عندما تقع المريضة في هاوية الاحباط واليأس والوهن وفقدان التواصل بسبب عدم اکتراث المجتمع تجاه عواطفها ومشاعرها وضروراتها العضوية. يتجلى الانتحار القدري من خلال شعورها بالاختناق بسبب المبالغة في التنظيم المجتمعي الذي يمثله النظام الطبي غير المُکثرث. يتم الکشف بشکل مؤلم عن تمزق عقل المريضة من خلال توظيف تيار الوعي، ونادراً من نجد أجزاء حوارية باستثناء الحوارات بين المريضة والطبيبة النفسية، ولم تُحدد کين أسماء الشخصيات خلال المسرحية کما لو کانت لديها الرغبة في جذب القراء إلى المتاهة المرتبطة بالأفکار الانتحارية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. Artaud, Antonin. The Theatre and its Double. 3rd Edition. Trans. Victor Corti. London: John Calder, 1977. 
  2. Bakhtin, Mikhail. “Discourse in Dostoevsky.” Notes from Underground: A Norton Critical Edition. Trans. and ed. Michael R. Katz. New York: Norton, 1989.152-162. 
  3. Beatty, Joseph. “From Rebellion and Alienation to Salutary Freedom: A Study in Notes from Underground.” Soundings 61 (1987): 182-205.
  4. Butler, Judith. Undoing Gender. London: Routledge, 2004.
  5. Carney, Sean. “The Tragedy of History in Sarah Kane’s Blasted.” Theatre Survey 46.2 (November 2005): 275-269.
  6. Durkheim, Emile. Suicide: A Study in Sociology. Trans. John A. Spaulding and George Simpson. London and New York: Routledge, 2005.
  7. Earnest, Steve. "4.48 Psychosis (Review)." Theatre Journal 57.2 (2005): 298-300.
  8. Freud, Sigmund. Beyond the Pleasure Principle. Trans. James Starchey. New York; London: W. W. Norton & Company, 1961.
  9. Jameson, Frederic. “Postmodernism and Consumer Society.” The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. Ed. Hal Foster. Seattle: Bay, 1983.
  10. Kane, Sarah. Complete Plays. London: Methuen, 2001.
  11. ---. “Interview by Dan Rebellato.” Royal Holloway University of London   Press. 3 November 1998. 1-19. 
  12. Lacan, Jacques. “The Mirror Stage as Formative of the Function as Revealed in Psychoanalytic Experience.” Ecrits: A Selection. Trans. Bruce Fink. New York: Norton, 2002. 3-9.
  13. Nadeau, Maurice. “Samuel Beckett: Humor and the Void.” Samuel Beckett: A Collection of Critical Essays. Ed. Martin Esslin. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, 1987.
  14. Saunders, Graham. “Love Me or Kill Me.” Sarah Kane and the Theatre of Extremes. Manchester: Manchester UP, 2002.
  15. Selby, Edward A., Thomas E. Joiner, Jr., and Jessica D. Ribeiro. “Comprehensive Theories of Suicidal Behaviors.” The Oxford Handbook of Suicide and Self-injury. Ed. Mathew K. Nock. Oxford UP, 2014.
  16. Shneidman, Edwin S. The Suicidal Mind. New York: Faber & Faber Plays, 2009. 
  17. Sierz, Aleks, ed. In-Yer-Face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001.
  18. ---. "Sarah Kane." In-Yer-Face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001. 90-121.
  19. ---. The Theatre of Martin Crimp. London: A. C. Black, 2006.
  20. Singer, Annabelle. "Don't Want to Be This: The Elusive Sarah Kane." TDR/The Drama Review 48.2 (2004): 139-171.
  21. Stephenson, Heidi, and Natasha Langridge. Rage and Reason: Women Playwrights on Playwriting. London: Methuen, 2007.
  22. Urban, Ken. “An Ethics of Catastrophe: The Theatre of Sarah Kane.” PAJ: A Journal of Performance and Art 23.3 (2001): 36-46.
  23. Wallace, Clare. “Sarah Kane: Experiential Theatre and the Revenant Avant-Grade.” Sarah Kane in Context. Eds. Laurens De Vos and Graham Saunders. Manchester: Manchester UP, 2010. 
  24. ---. Suspect Cultures: Narrative, Identity and Citation in 1990s New Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006.  
  25. Watson, Ariel. “Cries of Fire: Psychotherapy in Contemporary British and Irish Drama.” Modern Drama 51.2 (2008): 188-210.