هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية کما يدرکها المراهقون، وسلوک التنمر وسلوک ضحايا التنمر وأساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى المراهقين. ومدى قدرة أساليب المعاملة الوالدية على التنبؤ بأساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى المتنمرين والضحايا. ولمعرفة الفروق بين المتنمرين وضحايا التنمر والطلاب الضحايا- المتنمرين والمحايدين في أساليب المعاملة الوالدية وأساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى المراهقين. وقد تکونت عينة الدراسة من 1162 طالبٍ ((127) طالبٍ متنمرٍ- (177) طالبٍ ضحية للتنمر- (38) من الطلاب الضحايا-المتنمرين - (820) عينة المحايدة) تم اختيارهم بطريقة عشوائية من ست مدارس بمحافظة أسيوط (الإعدادية والثانوية)، بمتوسط عمر (15.45) وانحراف معياري (1.011). وتم تطبيق ثلاثة مقاييس: مقياس التنمر/ الضحية، ومقياس أساليب المعاملة الوالدية، ومقياس أساليب مواجهة الضعوط النفسية. وأسفرت النتائج عن وجود علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية وبين سلوک التنمر وسلوک ضحايا التنمر، وبين بعض أساليب مواجهة الضعوط النفسية لدى عينة من الطلاب المتنمرين وطلاب ضحايا التنمر. کما أسهمت أساليب المعاملة الوالدية في التنبؤ بسلوک التنمر وبسلوک ضحايا التنمر وبعض أساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى الطلاب المتنمرين وطلاب ضحايا التنمر. کما توصلت النتائج أيضاً إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيا بين الطلاب المتنمرين وطلاب ضحايا التنمر والطلاب الضحايا-المتنمرين والمحايدين) في أساليب المعاملة الوالدية وأساليب مواجهة الضغوط النفسية. Abstract The study aimed to find out the relationship between the styles of parenting as adolescents perceive it, the behavior of bullying, the behavior of victims of bullying and the methods of coping styles of psychological stressors in adolescents. And the ability of parental styles to predict the type coping styles of psychological stressors of bullies and victims. And to find the differences between bullies, victims, victims - bullies and neutral students regarding the parental styles and coping styles of psychological stressors among adolescents. The study sample consisted of 1162 students ((127) bullying students - (177) students victims of bullying - (38) students bulling-victims - (820) neutral samples). They were randomly selected from six schools in Asyut Governorate (preparatory and secondary), with an average age of (15.45) and a standard deviation (1.011). Three scales were applied: the bullying / victim scale, the parent styles scale, and coping strategies of psychological stress scale. The results revealed a relationship between the parental styles and the behavior of bullying and the behavior of the victims of bullying, and between some methods of confronting psychological pressures among a sample of students of bullying and students who are victims of bullying. Parental styles also contributed to predicting the behavior of bullying and the behavior of victims of bullying and some methods of facing psychological stress among students who bully and students who are victims of bullying. The results also found that there were statistically significant differences between students who were bullies, students who were victims of bullying, and students who were victims (bullies and neutrals) in the parental styles and methods of coping with psychological stress.