Abstract
The totalitarian regimes have always possessed such a dominating imperative tone rising above, even perching over the vocal cords of the enfeebled voices. Burning in its seething cauldron, these desperate cries are transformed into a fog-like shadowy ascending vapor, thus acquiring a particular type a ghostly life. In Atemschaukel, and in a countermovement to these systems, Muller has allegorically set her hero-Leo Auberg out for the dead world of the Russian concentration camp. Dressed in Lazarus, he dives into the deep recess of its collective memory, tilling its barren land to bring the dead images to its surface, thus donating them one more chance to recount their story. This paper intends to trace the defacement effect of the totalitarian regimes on the human psyche represented in the character of the hero, depending upon Jung`s stages of the individuation process. In addition, it shows how the author herself, dressed in Cassandra couldn`t escape similar consequences. In an identification manner with the enemy, Muller has manipulated words, plucking them out of their original context, implanting them in a new surrealist world. The paper shows how she has allegorically succeeded in letting silence speak, a coded but a penetrating language. مستخلص البحث باللغة العربية لطالما تميزت النظم الاستبدادية بنبرة امرة ومسيطرة تعلو ، بل تجثم على الأحبال الصوتية للأصوات المستضغفة. و مع احتراق هذه الأصوات فى مرجل الظلم الطاغى، تتصاعد صرخاتها کضباب دخانى ينتمي لعالم الأشباح. في روايتها ملاک الجوع، دفعت هيرتا مولر ببطلها ليو اوبيرج إلى رحلة لعالم الموتى الممثل فى معسکر الاعتقال الروسى. رکب ليو أمواج النفس البشرية وغاص في أعماقها، وحرث ذاکرتها الجمعية، ليخرج صور موتها للسطح واهباً إياها فرصة أخيرة لتقص سيرتها. يتتبع البحث محاولة مولرالتى ارتدت ثياب کاسندرا في محاولة يائسة لتصوير الصورة المشوهة للنفس الإنسانية التي أفرزتها هذه النظم الغاشية. برعت مولر فى تصوير هذا المسخ للنفس البشرية ، إلا انها لم تسلم من واقعها الاليم الذي أصر على تشويه رؤيتها الأدبية التي تعکس تقنياتها نوعا من التوحد مع المعتدى. اقتلعت مولر الکلمات من سياقها، وانبتتها فى أرض مغايرة لتولد صورا سيريالية غير مألوفة للقارئ. تستند هذه الورقة البحثية إلى نظرية يونج فى تفسير مکونات الذات النفسية وتتبع استخدام مولر للاستعارة الرمزية في محاولة لفک طلاسم هذا العالم الذي نجحت مولر في تغليفه وتشفيره فى اطار من الصمت المعبر.
صالح, بسمة حسني أحمد. (2021). Muller`s Atemschaukel (The Hunger Angel) between Cassandra and Lazarus: A Narrative of Silence Coffined in a Broken Gramophone. مجلة کلية الآداب .جامعة بورسعيد, 18(18), 41-76. doi: 10.21608/jfpsu.2021.51481.1027
MLA
بسمة حسني أحمد صالح. "Muller`s Atemschaukel (The Hunger Angel) between Cassandra and Lazarus: A Narrative of Silence Coffined in a Broken Gramophone", مجلة کلية الآداب .جامعة بورسعيد, 18, 18, 2021, 41-76. doi: 10.21608/jfpsu.2021.51481.1027
HARVARD
صالح, بسمة حسني أحمد. (2021). 'Muller`s Atemschaukel (The Hunger Angel) between Cassandra and Lazarus: A Narrative of Silence Coffined in a Broken Gramophone', مجلة کلية الآداب .جامعة بورسعيد, 18(18), pp. 41-76. doi: 10.21608/jfpsu.2021.51481.1027
VANCOUVER
صالح, بسمة حسني أحمد. Muller`s Atemschaukel (The Hunger Angel) between Cassandra and Lazarus: A Narrative of Silence Coffined in a Broken Gramophone. مجلة کلية الآداب .جامعة بورسعيد, 2021; 18(18): 41-76. doi: 10.21608/jfpsu.2021.51481.1027