Love in the History of Sufism Experience and Language

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Pontifical Institute for Arabic and Islamic Studies, Rome, Italy.

2 Philosophy Department, Faculty of Arts, Port Said University

المستخلص

Arabic excelled other Semitic languages by bestowing new meanings on the term (love), meanings that transcended the sensual aspects of the term. More importantly, the term (love) occupied a central position in the Arabic language, and it also underwent deep religious, spiritual, and philosophical developments. Quranic verses and Prophetic traditions left their impact at an early stage (in the first and second centuries after Hijra) on the formulation of the mystical language of love (the language of spiritual experience). It is worth noting that the rich and unique Arabic vocabulary enabled mystics to express the slightest shades of human emotions, related to love in general and divine love in specific. The etymology of the word love and its different derivations enjoy a central status in Arabic as well as in Sufism.
As such was born a new language never known to pre-Islam Arabs, a language distant from the dominant forms of Classical Arabic literature. It was the language of love (the language of spiritual experience to mystics), a language that emerged from the start without external cultural sources or influences in order to express the originality of the spiritual experience of Islam. Having undergone a certain development, such language of love as well as the spiritual experience it carries became the main component, and even the goal, of any work in Muslim Sufism starting from the 3rd Hijri century.

تميزت اللغة العربية عن مختلف اللغات السامية الأخرى بإعطائها معاني جديدة لکلمة (حب)؛ معاني متسامية عن الجوانب العاطفية الحسية، بل والأهم من ذلک أن کلمة (حب) وجدت مکانة مرکزية في اللغة العربية من ناحية، ثم خضعت لتطورات دينية وروحية وفلسفية عميقة من ناحية أخرى. ولقد أثرت الآيات القرآنية والأحاديث النبوية على تشکيل لغة الحب (لغة الخبرة الروحية) على صوفية الإسلام في مرحلة مبکرة (في القرنين الأول والثاني الهجريين). کما أن مفردات اللغة العربية الغزيرة والفريدة والمتميزة قد ساعدت المتصوفة على التعبير عن أدق خلجات المشاعر الإنسانية المرتبطة بالحب عامة، والحب الإلهي خاصة، فالجذر (ح- ب- ب) بمختلف مشتقاته له مکانة مرکزية في اللغة العربية عامة، وفي التصوف الإسلامي خاصة.
ومن هذا المنطلق تم ميلاد لغة جديدة؛ لغة لم تکن معروفة عند العرب قبل الإسلام، لغة بعيدة عن الشکلية السائدة في الأدب العربي القديم، ألا وهي لغة الحب (لغة الخبرة الروحية عند الصوفية)، لغة نشأت- في بدايتها- دون أي مصادر ثقافية خارجية، لتعبر عن أصالة التجربة الروحية في الإسلام.
وبتطور لغة الحب (لغة الخبرة الروحية) أصبحت هذه (اللغة) و(الخبرة الروحية) المکون الرئيسي- بل والهدف أيضا- لأي کتاب في التصوف الإسلامي ابتداءً من القرن الثالث الهجري، مما يجعل مجال هذا البحث واسع للغاية، لذلک فسنحاول في هذا البحث تسليط الضوء على بعض السمات الأساسية فقط، في محاولة رسم مخطط عريض للسياق التاريخي الذي قدمه الصوفية في هذا المجال، من خلال العناصر التالية:
-       مقدمة.
-       الحب في حرکة الزهد الأولى (القرنين الأول والثاني الهجريين/ السابع والثامن الميلاديين).
-       بدايات الحب الخالص (القرن الثاني الهجري/ القرن الثامن الميلادي): رابعة العدوية.
-       نحو تصوف الاتحاد: الحلاج.
-       الحب في التصوف السني: الغزالي.
-       الحب في التصوف الفلسفي: ابن العربي.
-       الخاتمة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


De Birbestein Kazimirski, Dictionnaire Arabe-Français, Maisonneuve, Paris, 1958.
J. Wensinck, Concordance et indices de la tradition musulmane, E. J. Brill, Leiden, 1969.
Abū ‛Alā ‛Afīfī, The Mystical Philosophy of Muhyī al-Dīn Ibn al-‛Arabī, Cambridge, University Press, Cambridge, 1936.
Abū al-Ḥasan al-Daylamī , Kitāb aṭf al-alif al-ma’lūf alā al-lām al-maṭūf, ed. by Jean-Claude Vadet, IFAO, Cairo, 1962.
Abū Ḥāmid Muḥammad al-Ġazālī,  Iḥyā ‛ulūm al-dīn, Dar elkutub al'ailmiyya, Beyrouth, Lebanon, 1990.
Abū Ḥāmid Muḥammad al-Ġazālī,  Miškāt al-anwār, edited by Abū Alā Afīfī, Cairo, Egypt, 1964.
Abū l-Qāsim ‛Abd al-Karīm al-Qušayrī, Al-risālat al-qušayriyya, edited by ‛Abd al-Ḥalīm Maḥmūd and Maḥmūd b. al- Šarīf, Cairo, Dār al-Kutub al- Ḥadīṯa, 1974.
Abū Nu‛aym al-Iṣfahānī, Ḥilyat al-awliyā’ wa-ṭabaqāt al-aṣfiyā’, Dār al-Kitāb al-‛Arabī, Cairo, 1351-1357/1932-1938, Beirut, 1400/1980.
Alexander Knysh, Islamic Mysticism - A Short History, Leiden: Brill, 2000.
Annemarie Schimmel, Mystical Dimensions of Islam, The University of North Carolina Press, Chapel Hill, 1975.
Arthur John Arberry, The Mawáqif and Mukháṭabát of Muḥammad Ibn ‘Abdi ’l-Jabbár al-Niffarí (Engl.) - Kitāb al-Mawāqif wa-Kitāb al-Muḫāṭabāt (Arab.), edited and translated by Arthur John Arberry, Memoria E.J.W.Gibb, New Series IX, Cambridge University Press, 1935.
Claude Addas, Ibn ‘Arabī ou la quête du Soufre Rouge, Gallimard, Paris 1989.
Edward William LaneArabic-English Lexicon, Librairie du Liban, Beirut, 1968.
Elsaid M. Badawi – Muhammad Adbel Haleem, Arabic-English Dictionary of Qur’anic Usage, Brill, Leiden, 2008.
Giuseppe Scattolin- Aḥmed Ḥasan, Al-taǧalliyāt al-rūḥiyyat fī-l-Islām, Al-Hay’at al-Miṣriyya al-‛Āmma li-l-Kitāb, Cairo, 2008.
Giuseppe Scattolin, Esperienze mistiche in Islam, EMI, Bologna, vols. I-III, 1994-2000.
Giuseppe Scattolin, L'esperienza mistica di Ibn al-Fāriḍ attraverso il suo poema al-Tā'iyyat al-kubrā. Un'analisi semantica del poema, PISAI, Roma, 1987, 3 vols. (PhD research not published yet).
Giuseppe Scattolin, Love (ḥubb) of God in Islamic Mysticism - a Study of a Semantic Development: 1- Love (ḥubb) of God in the Koran, in MIDEO 23 1997.
Giuseppe Scattolin, Love (ḥubb) of God in Islamic Mysticism II: Love (ḥubb) of God in the Hadîth - a Study of a Semantic Development, in MIDEO 27 2008.
Giuseppe Scattolin, Realization of ‘Self’ (Anā) in Islamic Mysticism: The Mystical Experience of Umar Ibn al-Fāri, in Mélanges de l’Université de St. Joseph, Dar El-Machreq (Beyrouth, Liban), 1999.
Ibn Manẓūr, Lisān al-‛Arab, Dār Iḥyā’ al-Turāṯ al-‛Arabī, Beirut, 1419/1999.
Jean-Claude Vadet, Le traité d’amour mystique d’al-Daylami, Librairie Droz, Genève, 1980.
Louis Massignon, Akhbar al-Hallaj, Paris: Vrin, 1957, 217 p (traduction française & text arabe).
Louis Massignon, Essai sur les origines du lexique téchnique de la mystique musulmane, Paris: Cerf, 1999 (1ed. Geuthner, 1922; Vrin, 1954).
Louis Massignon, La passion d'al-Housayn Ibn-Mansour al-Hallāj, martyr mystique de l'Islam, Paris, Geuthner, 1922.
Louis Massignon, Recueil des textes inédites, Paris: Geuthner, 1929.
Margaret Smith, Studies in Early Mysticism in the Near and Middle East, Oxford: Oneworld, 1995.
Margaret Smith, The Sufi Path of Love, London: Luzac, 1954.
Muyī al-Dīn Ibn al-‘Arabī, Fuṣūṣ al-ḥikam, edited by Abū Alā Afīfī , Dār al-Kitāb al-Arabī, Beyrouth, Lebanon, 1980.
Muyī al-Dīn Ibn al-‘Arabī, Tarjumān al-ashwāq, edited by Reynold A. Nicholson, London, Royal Society, 1911; Dār Ṣādir, Beirut, 1966.
Paul Nwyia, Exegèse coranique et langage mystique, Dar al-Machreq, Beyrouth, 1970.
Paul Nwyia, Le tafsīr mystique attribué à Ǧa‛far Ṣādiq, Édition critique, Imprimerie Catholique, Beyrouth, 1968.
Régis Blachère-Charles Pellat, Dictionnaire Arabe-Français-Anglais, G.-P. Maisonneuve, Paris, 1976.
Reynold Alleyne Nicholson, Studies in Islamic Mysticism, Cambridge: University Press. Cambridge, 1989 (1ed. 1921).
Reynold Alleyne Nicholson, The Mystics of Islam, London: Arkana, 1989 (Routledge and Paul Kegan, 1975; 1ed. 1914).
Sayyed Hossein Nasr, Sufi Essyas, George Allen & Unwin, London, 1972.
Scattolin, Giuseppe, (ed.), The Dīwān of Ibn al-Fāriḍ, a critical edition by Giuseppe Scattolin, IFAO, Le Caire, 2004.
William C. Chittick,  The Self-Disclosure of God. Principles of Ibn al-Arabī's Cosmology, State University of New York Press (SUNY), Albany, 1998.
William C. Chittick, The Sufi Path of Knowledge. Ibn al-Arabī's Metaphysics of Imagination, State University of New York Press (SUNY), Albany, 1989.